In A Relationship

Sebut sahaja in a relationship,mesti semua orang beranggapan bahawa mereka yang mempunyai status tersebut mesti mempunyai hubungan istimewa dengan seseorang yang berlainan jantina.tidak begitu?begitulah kesukaan manusia.suka beranggapan pada sesuatu yang mereka lihat hanya pada zahirnya.lihat sahaja status ini di mana2,sama ada friendster,facebook,myspace etc,mesti kita anggap..orang ni mesti da ade balak/awek...kan kan?...

samala diriku ini..hehe..dan tempohari saya telah merancang sesuatu bersama sahabat seperjuangan saya untuk sama 2 menukar status di friendster kami kepada in a relationship.tapi,masing2 still single ya...
Sebenarnya,banyak je maksud for the term "in a relationship" ni..tapi,kita hanya berfikir kepada yang satu ni sahaja yakni COUPLE.

TERTANYA-TANYA

terlanjur menukar status begitu di friendster dan facebook,ada la seorang sahabatku bertanya ketika kami berbual di telefon semalam...

H : sihat?
saya : sihat je...ko sihat?
H : aku pon alhamdulillah sihat.ha...ko amacam sekarang?
saya : amacam ape?
H : tu..tulis kat status friendster 'in a relationship'..ha..ada pape ker?
saya : owh..aku da agak mesti ada orang akan tanya.haha...ada la...
H : ala..bagitau jela...
saya : aku tulis kat blog la nanti...
H : ala..bagitau jela sekarang..nak tulis2 kat blog lak...
saya : emm..okla..aku tulis ni..ko teka r...
H : owh..baik...
saya : HE is the great...i give all my heart to HIM...
H : din?
saya : ni din mana pulak la ni...ok2..aku tambah lagi...
H : baik...
saya : HE is the great.the almighty...i and u and also the other....should give all our love only for HIM...if we seek for human love,it wont be forever..if we seek for HIS love,it will be forever.....
H : owh..ok..aku faham...

akhirnya,terungkai sudah pertanyaan sahabatku ini atas persoalannya tentang status yang saya tukar tempoh hari di friendster.begitu juga di facebook,ramai yang bertanyakan ia.
rasa kelakar pun ada.mungkin mereka tidak terfikirkan akan jawapanku yang satu ini.
dan,sudah saya agak akan timbul kontroversi seperti ini..hehe..maaf ye kawan...

IN A RELATIONSHIP
Salah ke jika kita meletakkan status 'in a relationship'?tidak salah bukan?cuma,yang mungkin di salah ertikan ialah maksud kepada ayat itu...
untuk kawan2 yang masih tertanya2 akan status saya di friendster dan facebook..di sini saya akan memberi jawapannya.

I am in a relationship with ALLAH.
I give all my heart and all my loves only for HIM.and, i hope HE also loves me as i love HIM.but,i know HIS love to me is much more greater.thank you my LOVE for your love.

Itulah cinta yang kekal abadi.cinta kepadaNya.


Jangan kau mencari cinta manusia kerana cinta manusia itu tidak kekal.Carilah cinta Ilahi kerana hanya cintaNYA sahaja yang akan kekal abadi selama-laya.

CINTA, HANYA PADA YANG SATU


Sejenak berfikir,kita sebagai manusia,selalu mencari cinta.cinta itulah ibarat segala-galanya bagi kita.Lantas dengan alasan agar hidup kita lebih berseri dan bahagia dengan adanya cinta,kita sering mencari cinta manusia yang sangat rapuh dan tidak kekal abadi.dan apabila kita ditinggalkan,kita menjadi keruan.dek bahana cinta manusia itu.
Pada masa yang sama,kita selalu terleka,terlupa akan Dia yang sangat setia mencintai kita.cinta Dia pada kita 24 jam.tidak pernah terkurang.
namun, jika kita perhatikan cinta manusia,ia akan berhenti seketika ketika kita tidur.
(takkanlah dalam tidur pun akan teringat kan?kalau mimpi pun,takkalah setiap hari kan?)...
mungkin dalam 5,6 jam begitu...
tapi,cinta Dia..setiap masa...cuma,kita yang terlupa untuk mencintai Dia.tatkala kita bergembira,kita lupa cinta Dia.
namun, jika kita sudah ditinggalkan cinta manusia atau berada dalam kedukaan,barulah kita akan mencari cinta Dia.
alangkah ruginya kita.mencintai sesuatu yang tidak kekal sedangakan cinta yang kekal abadi sudah berada di depan mata.


Tidak ada apa2 yang rugi jika kita kekal setia mencintaiNya.banyak yang akan kita dapat jika kita mencintaiNYa.
Antaranya ialah tempat yang saya fikir kita paling teringin nak pergi.bukan london,bukan las vegas,bukan korea.ianya SYURGA.tempat di mana itulah ganjarannya jika kita mencintai Dia.
namun,jika kita mencintai manusia,apa yang kita dapat,bunga,ros,teddy bear yang semuanya akan rosak di telan waktu.pudar bersama cinta kepada manusia itu sendiri.
Cinta dan kasih-sayang Allah itu tersangatlah banyak.tidak terhitung.Justeru itu,marilah kita sama2 mencari cinta Allah yang kekal abadi.

Cinta manusia itu urusan Dia.Cinta Dia itu urusan kita.jangan kita sibukkan diri untuk mengetahui urusan Dia sedangkan urusan kita masih belum selesai.Cinta dia kekal abadi.Cinta dia mambawa ke syurga.
Never stop believing that you can win Allah’s love and thus work For it. Then you can win the love of Allah’s slaves.
Segala yang baik itu datang daripada Allah dan segala yang buruk itu datang atas kelemahan saya sendiri.maaf jika ada tersilap bahasa...sama2lah kita mengembara mencari cinta YANG SATU...
wallahualam...

Ahlan Wasahlan ya Muharram

jam di jepun sekarang menunjukkan pukul 12.32pagi.ini bermakna hampir 16jam lebih,kami di jepun ini akan menyambut tahun baru .tahun baru hijrah.
AHLAN WASAHLAN YA MUHARRAM.
buat yang tinggal di luar jepun,selamat tahun baru hijrah juga saya ucapkan.
SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH wahai saudara2 semuslimku...
SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH ya muslimin muslimat...
Selamat melangkah ke dalam satu lagi fasa baru dalam hidup anda semua.pertambahan satu lagi tahun akan bakal berlaku dalam hidup kita semua.
selamat melangkah ke dalam tahun 1430 hijriah.

masih mudakah kita?atau sudah tuakah kita?
renungkan kembali 11 bulan yang lalu yang telah kita tinggalkan jauh di belakang.
di mana azam tahun baru kita tatkala kita menjengah ke dalam tahun 1429 hijriah yang lalu?
adakah semua azam itu telah terlaksana?atau kita langsung tidak memasang apa2 azam?

Zulhijjah>Zulqaedah>Syawal>Ramadhan>Syaaban>Rejab>Jamadilakhir>Jamadilawal
>Rabiulakhir>Rabiulawal>Safar...

Apakah telah cukup amal kebajikan yang telah kita perbuat pada 11 bulan yang lalu itu?
atau masih banyakkah hutang yang belum terlangsai antara kita dengan Allah?...
Adakah kita yakin bahawa kita akan bertemu lagi dengan muharram pada tahun depan?wallahualam.saya sendiri pun tidap pasti mengenainya.hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.

sambutlah tahun baru ini dengan penuh kesyukuran kepadaNya dan niat untuk lebih mendekatkan diri kepadaNya.kerana setiap satu amal perbuatan kita haruslah bermula dengan niat yang ikhlas kerana Allah taala.

PERKARA YANG PALING AKU MENYESAL SEKALI DALAM SEHARI IALAH APABILA TERBENAMNYA MATAHARI,UMURKU SEMAKIN BERKURANGAN AKAN TETAPI AMALANKU TIDAK BERTAMBAH...(Ibn Mas'ud r.a.)

~Snowboarding~


~APPI~


~cuci board~ ~snowboard dan kak aidanyer~


~kami bergambar~


~snowboard mereka dan snowboardku~


~tiket snowboard kat APPI~~tiket snowboard kat SHIZUKUISHI~

SURAT DARI SETAN UNTUK MU

Aku melihatmu kelmarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.
Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu
Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu,
juga tidak sempat mengerjakan solat Isyak sebelum berangkat ke tempat tidurmu
Kau benar2 orang yang bersyukur,
Aku menyukainya
Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.
Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,
dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .
Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.
Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.
Dia sudah mencampakkan aku dari syurga,
dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk membalaskannya
Kau lihat,
ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.
Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,
dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.
Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu,
karena aku sudah menunjukkan kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani
Kita tonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,
Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.
TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.
Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.
Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.
Ini hanya merupakan surat penghargaanku untuk mu.
Aku ingin mengucapkan 'TERIMA KASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.
Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku mentertawakanmu.
Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.
Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.
Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.
Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.
Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.
Lakukan semua ini di depan anak-anak dan mereka akan menirunya.
Begitulah anak-anak .
Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.
Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.
Jika kau cukup cerdas, kau akan lari bersembunyi,
dan bertaubat atas dosa-dosamu.
Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.
Memperingati orang bukan tabiatku, tapi di usiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.
Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.
Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.

Catatan : Jika kau benar2 menyayangiku

ADAKAH KITA TERMASUK GOLONGAN DI ATAS?NAUZUBILLAHHIMINZALIK...

Sanah Helwah ya ukhti RAHMAH~

sanah helwah+happy oldday+happy birthday+selamat hari jadi


kali ini,ucapan kat atas tu aku ucapkan untuk kakak yang aku sayang..kak Rahmah...
pada dia aku mengadu segala
walaupun kadang2 mesti die rasa aku macam mengade2..hehehe...
tapi..disebabkan da takde sape2 kat sini untuk aku mengadu,so dia lah antara salah seorang yang menjadi mangsanye..hehehe...maaf ye kak...(saya memang manje pon)...

akak pernah tanya dulu kan..tyme tu xsampai seminggu lagi saya dok umah ni..akak tanya best tak dok umah ni...saya cakap tunggula dulu..xsampai seminggu lagi dok sini..maner leh jawab...
em..sekarang saya akan bagi jawapannyer..walaupon..akak xde kat sini tyme ni...
saya bersyukur pada Allah kerana mengurniakan saya peluang bertemu seketika bersama iwatetachi.especially akak...rase best tu xdapat nak diungkapkan dengan kata2..hanya pada Allah sahaja mampu saya sampaikan...bertuah dan bersyukur...
kawan sy ade ckp..kau bertuah dikurniakan kakak2 sepert imereka..terutamanya kak Rahmah....
hargailah dia..die sangat hebat....lebih kuanrg camtula kawan saya cakap...
saya kan pernah cakap kat akak...dont leave me alone...tyme tu,saya rase betol2 perlukan sokongan seseorang...sebab macam saya ade cakap kat kawan sy..memang saya masih lagi boleh bersabar..tapi,saya xtaw sampai bile tembok kesabaran tu kukuh...sebab saya bukan seorang yang dilahirkan sebagai seorang yang sangat penyabar...
Alhamdulillah..saya mula berubah pon..selepas saya mengenali tarbiyah...dan mula memahamimya...

banyaklak merepek..hehehe...kata2 kat atas tu saya tujukan khas untuk akak.....
hari ni pon..akak pergi outstation tinggalkn saya dengan kak Aar...hehe...esok..saya akan kene tinggal sorang2 lagi...tapi,xpe..diri ini tahu..akak pergi tinggalkan saya demi semata2 kerana Allah.berjuang di jalanNya..insyaAllah diri ini juga akan turut serta mengikuti jejak langkahmu satu hari nanti...

saya doakan...akak panjang umur+murah rezeki+bahagia+berjaya dunia,akhirat.
semoga kita sama2 dapat mengharungi liku2 kehidupan ini dan meneruskan perjuangan kita ke jalan Yang Esa sehingga ke nafas terakhir...bimbingla saya...andai saya tersilap langkah...


kek ni saya buat special unttk akak..soryla xlawa...inipon bersyukur jadi gak..haha..ingatkan da xjadila..nama kek ni..kek puding karamel...hehe..my 1st tyme wat kek sendirik...tapi,orang kater sedap...harap nyer akak suke la..sebab akak yang pilih yang ni..antara option2 yang laen..hehehe....

saya juga doakan...akak akan jumpe calon zauj yg sesuai,yg memahami akak sbg diri akak,menerima akak seadanya satu hari nanti..yang juga turut memahami perjuangan akak..perjuangan kita bersama...dan..kalau dah nak ehem2 tu..jemput2lah saya n iwatetachi yang laen yer...hehehe...
soryla..coretan ni lambat 2 hari..sebab xde idea nak tulis pe plus kek xmasak2 lg..paham2la..3 hari buat..baru ok..hehehe...

akhir kata,semoga ceria selalu..senyum selalu..gembira selalu..kalau ada ape2..saya sentiasa ada untuk akk..hehehe....terima kasih untuk segala2nya..dan..minta maaf jugak atas salah silap saya..mesti banyak kan..sebab sy ni...memang nakal gile pon..cume nasib bek la..saya dapat sorang2 kat sini..kalo ade kawan..mesti lagi nakal+jahat...hehehe....dan yang paling penting, INNI UHIBBUKI FILLAH ABADAN ABADA...insyaAllah...

Besarnya KuasaNYA~

masyaAllah...besarnya kuasa Allah kurasakan...
baru sahaja sebentar tadi aku postkan posting baru dalam blogku ini mengenai ujian hidup(sekolah kebangsaan kehidupan),aku sudah ditimpakan ujian.masyaAllah...
aku telah menginstall satu program untuk microsoft powerpoint dalam laptopku ini.namun,disebabkan beberapa perkara,aku terpaksa meng'uninstall'kan semula program itu.akibatnya,seluruh file ku yg tidak mnggunakan program sbntar td tidak dapat dibuka.n..it just like..everything gone...
ya Allah..geram terasa sebentar.dengan mmbykkn istighfar dlm diri,aku berfikir.
betapa cepat Allah nak tunjukkan sesuatu padaku.aku tersenyum.tanda syukur kerana mendapat ujian itu kerana aku tahu Allah masih sayangkan aku.dan,kerana aku tahu,i'm the writer of that article in this blog,jadi,aku yg perlu tersenyum dahulu setelah mndpt ujian sebelum aku mnyampaikannya pada yang laen...
wallahualam...

Sekolah Kebangsaan Kehidupan


Bismillahirrahmanirrahim...
Kalau bercakap mengenai sekolah,mesti kita semua membayangkan satu pusat pendidikan dan pembelajaran bagi mengajar anak bangsa hingga berjaya bukan?
Sekolah Kebangsaan Kehidupan...adakah ia merupakan nama sekolah bagi gambar di atas?mungkin ya dan juga mungkin tidak...
Apa yang saya ingin sampaikan di sini bukanlah berkenaan sekolah sebenarnya...
bukanlah mengenai hebatnya sesebuah sekolah itu, luasnya kawasannya, berasrama penuh atau tidak...
Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah mengenai sekolah pengalaman hidup yang kita lalui sejak kita dilahirkan lagi.
bingkisan ini saya perolehi daripada sedikit kata-kata daripada sahabat saya yang akan saya jadikan sebagai coretan dan ingatan bersama.terima kasih saya ucapkan kepadanya kerana sudi berkongsi sesuatu dengan saya.Moga ALLAH sentiasa memberkatinya di mana jua dia berada.

PENGALAMAN

Sejak kita keluar dari rahim ibu kita sehingga sekarang,mampukah kita menghitung berapa banyak pengalaman yang sudah kita perolehi?belajar merangkak,berjalan,berlari dan seterusnya melangkah ke alam kanak-kanak,menjadi seorang remaja,bergelar seorang mahasiswa dan ada yang sudah bergelar ibu dan bapa;semua itu adalah pengalaman yang banyak mengajar kita erti kehidupan.kehidupan yang bukan bersifat kekal tetapi cuma sementara.

Adakah kita semua jemu dengan pengalaman-pengalaman tersebut?
Jika ada pengalaman yang mungkin kita sukar menerimanya,mungkin kita akan meninggalkannya.dan jika ada yang baik,kita akan mengingatinya sampai mati mungkin.
Tapi,hakikatnya pengalaman tidak pernah jemu dengan kita.

Sabda Rasulullah S.A.W.
“Addabani Robbi, Fa ahsana ta’diibi”
(Aku dididik (ditarbiyah) oleh Tuhanku, maka sebaik baik didikan adalah didikanku)


Sama ada pengalaman itu pahit atau manis,semua ujian itu adalah tarbiyah terus daripada Allah.Itulah sebaik-baik tarbiyah bagi kita.

UJIAN

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?" (Surah Al-Ankabut,29:2)

Ramai yang menyangka dengan mengucap syahadah,mereka teluh memeluk Islam dan menjadi muslim.Ya,memang benar begitu kerana kita telah mengakui dan berjanji bahawa Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.namun,adakah kita sedar bahawa adakah sebenarnya kita ini memang benar2 beriman sedangkan kita masih belum di uji dengan ujian-ujian Allah?
Jika sekadar diuji dengan ujian peperiksaan yang susah, saya fikir itu hanyalah secebis kecil ujian yang Allah turunkan jika mahu dibandingkan dengan ujian yang telah Allah turunkan kepada Rasulullah dan para sahabat baginda.
Apabila kita ditimpa musibah atau ujian,seringkali kita mengatakan “sabar jela..” atau “mungkin ada hikmah di sebalik kejadian tu”...
Ade seorang penceramah ada berkata, itu tanda kita tidak cintakan Allah.
Pernah kita tersenyum apabila diuji?
senyumlah dengan masalah”..Adakah senyum tanda sabar?..bukan..senyum tanda syukur..Sheikh Yusuf Al Qaradhawiy ada menyebut dalam Fiqhul Awlawiyat bahawa keutamaan syukur adalah lebih tinggi berbanding sabar.
Dalam Al Quran,ayat yang menyebut tentang syukur adalah lebih banyak berbanding sabar. Allah sendiri benyak menyebut “dan terlalu sedikit daripada kalangan hambaKu yg bersyukur”. Mengapa Allah tidak menyebut “sedikitnya yang bersabar”?..mengapa begitu?..
Ianya kerana untuk bersabar adalah lebih mudah daripada bersyukur.Ramai orang miskin boleh bersabar dengan nasib hidup mereka.Tetapi tidak ramai orang kaya yang tahu bersyukur dengan kesenangan hidup.Kita mungkin pernah terduduk mengurut dada bersabar menahan ujian.Tetapi pernah kita sujud syukur sebaik kita diuji?
Seorang sufi pernah berkata, “beruntungnya Iblis”.
Apabila dia ditanya,”kenapa kau bercakap begitu?”.Jawabnya,”iyelah,beruntung dia tu, Allah bagi laknat. Walaupun laknat, tapi laknat tu khas daripada Allah untuk dia.Kalaulah Allah bagi sesuatu pada ku...”
Sebenarnya yang dimaksudkan, betapa sukanya si sufi itu jika mendapat sesuatu pada Allah walaupun musibah, sampai begitu seronok kerana dia tahu itu tanda Allah memberi perhatian padanya.
Dan betapa risau orang-orang yang dekat dengan Allah apabila diberi nikmat, takut-takut dengan nikmat itu Allah meninggalkannya.Demikian sifat orang-orang yang cintakan Allah.
Bersyukurlah apabila menerima musibah kerana pasti ada hikmah di sebaliknya.


Nabi s.a.w bersabda, maksudnya : “Tidaklah seorang Muslim ditimpa penyakit, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya, seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” ( Hadis riwayat al-Bukhari )

Dengan ujian itu juga, dapat membuktikan keimanan kita kepada Allah. betapa apabila kita ditimpa musibah, kita masih ada tempat mengadu yang paling utama yakni ALLAH. Ujian itu tanda Allah mencintai hambaNya.
namun,seringkali kita terlupa akan Allah apabila kita berada dalam kesenangan.jadi,ingin saya mengajak kalian semua agar kita sentiasa mengingati Allah tidak kira sama ada dalam keadaan senang atau pun duka.
Beruntunglah kita yang masih punya Allah sebagai tempat mengadu.Jika kita lihat pada mereka yang tidak punya apa-apa pegangan agama,hidup mereka seolah-olah tiada pedoman.dapat diberikan contoh yang paling terdekat di sini iaitu mengenai masyarakat Jepun yang hidup di Jepun ini yang kebanyakannya tidak punya pegangan agama.


Petikan dari satu sumber ada mengatakan,


Japan's grim reputation as one of the world's suicide nations has been confirmed by statistics that show more than 30,000 people a year have taken their own lives since figures first began to rise in 1998. In 2006, there were 32,115 suicides - 25 per 100,000 people; nearly 100 people a day; one every 15 minutes. The most common hour of death is 5am for men and noon for women, after their families have left for work or school.


MasyaAllah.betapa rendahnya akidah mereka sehingga dikatakan untuk setiap 15 minit,pasti ada satu kejadian bunuh diri yang berlaku.
Kita patut mengucapkan syukur yang tidak terhingga dengan nikmat iman ini kerana hingga kini,kita masih lagi bergelar seorang muslim.
Bersyukurlah dengan apa yang terjadi sama ada manis,masin,pahit,suka,duka kerana Allah telah menetapkan pada setiap kejadian itu pasti ada hikmah yang tersembunyi.Dan,sampai saat ini Allah masih lagi memberi perhatian kepada kita...
Dan,berusahalah untuk menjadi muslim yang sejati...


Anda, saya, kita semua tidak perlu susah2 untuk daftarkan diri ke dalam sekolah kebangsaan kehidupan ini.kerana apa yang diberi dan apa yang kita dapat adalah percuma.cuma,kita perlu memberi sedikit komitmen kepada Pengetua sekolah(ALLAH) ini untuk membantuNya mendidik hati dan jiwa sesama kita agar tunduk dan patuh pada perintahNya.insyaAllah...
wallahualam...

:::Rintihanku:::


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

:::Rintihanku:::

Ya Allah, Ya Rabbi dengarlah tangisan hatiku
Hambamu yang hina ini
Terimalah taubatku hambaMu yang banyak bersalah ini
Ampunkan dosa-dosaku
Engkaulah yang Maha Pengasih
Engkaulah yang Maha Penyayang
Engkaulah yang Maha Pengampun
Engkaulah penerima taubat
Rintihanku dengarlah deritaku kerna dosaku
Pengaduanku terimalah, janganlah kecewakanku , permintaanku
Deritaku dengan dosa dan noda
Di atas perbuatanku yang telah terlanjur
Aku memohon dengan rahmatMu
TuhanAmpunkan dosa-dosaku
Aku mengadu padaMu Tuhan
Engkau adalah tempat mengadu
Tiada siapa dapat mengampunkan Kecuali Engkau
wahai TuhanAku telah menyesal
Di atas perbuatanku
Terimalah taubatku pimpinlah aku
Ku telah derita aku telah tersiksa
Jadikan ketakutanku mensyafaatkanku (di akhirat nanti)
(ulang rangkap 4)
(ulang rangkap 2)

Do you hate someone?

Do you hate someone?
Adakah anda membenci seseorang?

pernah tak kita terfikirkan persoalan ni di benak fikiran kita?adakah pada satu ketika,kita ada membenci seseorang?
saya rasa mustahilla kalau ada yang berkata tak pernah membenci seseorang..mungkin jika tidak banyak,ada secebis perasaan itu akan melekat di hati kita.tidak begitu?...
perasaan amarah,baik,suka,benci..semua itu adalah sifat manusia.nak taknak,memang saya rasa kita semua tak boleh nak lari daripada perasaan berkenaan.cuma,mungkin cara kita mengawal segala macam perasaan itu yang akan membuatkan kita lain daripada orang lain..
benci itu satu perasaan kurang senang pada seseorang.nyampah tengok muka dia la,geram tengok perangai dia la n macam2 lagi..kalau da benci,tak adenya benda yang baik pada pandangan kita terhadap orang yang kita benci tu..
mungkin bagi sekecil2 perkara,seperti dia malas basuh pinggan,malas memasak,malas menyapu pun,sudah terdetik di hati kita rasa tidak menyukainya..
tapi,pernah tak kita terfikir..walau sejahat mana pun kita di atas muka bumi ni..melanggar arahanNya..banyak buat yang mungkar dari yang maaruf misalnya..malah kesalahan yang lebih besar daripada tidak mahu membasuh pinggan...pernah tak Allah membenci kita?..
pernah tak Dia menyatakan kebencian Dia pada kita?..malah..Dia berkata jika kita mahu bertaubat dari segala kesalahan kita,Dia akan mengampuni segala dosa-dosa yang pernah kita lakukan terhadapNya..betapa pengasihnya Allah itu...
namun..bagi kita..kalau orang tu da tak baik pada pandangan kita,seribu kali kebaikan yang dia buat pun,mungkin masih lagi kurang di mata kita...
layakkah kita berfikir demikian?layakkah kita membenci saudara sendiri hanya kerana mereka pernah melakukan keburukan pada masa lalu?layakkah kita mambenci insan yang juga diciptakan oleh Allah yang sama sahaja seperti kita?layakkah kita yang hanya seorang hamba untuk membenci seseorang sedangkan kita tidak tahu,mungkin dia lagi baik daripada kita?...fikirkanlah...
Sabda Baginda Rasulullah yang bermaksud: “Tidak beriman seseorang di antara kamu sehingga dia mencintai bagi saudaranya apa yang dia cintai bagi dirinya sendiri.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dapat kita lihat daripada ayat di atas,bahawa hubungan kita sesama saudara ada dikaitkan dengan keimanan.selagi kita tidak mengasihi saudara kita,selagi itu kita tidak dianggap sebagai beriman kepada Allah..masyaAllah..betapa pentingnya hubungan sesama saudara itu terutamanya hubungan sesama muslim itu sendiri.
Namun,adakah kita sentiasa ambil kira akan perasaan saudara kita itu?adakah kita sentiasa mengambil berat akan dirinya,bertanyakan khabar,membantunya di kala susah?saya juga mengakui bahawa kadangkala diri ini juga terleka daripada melakukan perkara yang sedemikian.marilah kita sama2 berubah.
saya rasa acapkali kita selalu mendengar,.."lantak dia la nak buat apa.peduli apa aku.hal dia.biar dia la.."..biasakan dengar?mungkin ungkapan itu pun pernah keluar daripada mulut kita sendiri.astaghfirullah alazim..
wajarkah kita berkata sedemikian sedangkan kita disuruh untuk sentiasa mengasihi sesama kita tidak kira bagaimana perilakunya pun..namun,kita hanya membiarkan saudara kita itu hanyut di telan arus tanpa kita cuba menyelamatkannya untuk kembali ke jalan yang benar semula.
ingatlah wahai saudaraku sekalian,kita semua tidak akan dikira benar2 beriman selagi kita tidak mengasihi saudara kita sepertimana kita mengasihi diri kita sendiri.sewajarnya kita sentiasa mengambil berat akan saudara kita yang mungkin berada dalam kesusahan.sentiasa mengasihi dirinya kerana dia juga insan seperti kita,tidak lari daripada melakukan kesilapan.
Berkata mengenai saudara ini,teringat saya pada saudara kita di Palestin sana.mereka menanggung derita bagi menegakkan syiar Islam di sana.sedangkan kita?di mana kita tatkala mereka merintih mahukan pertolongan?bekalan makanan disekat,setiap hari pasti ada yang menemui ajalnya,anak2 menangis kelaparan,ibubapa buntu memikirkan masa depan....masyaAllah..terasa berdosa benar akan diri ini..hanya membiarkan mereka berjuang dalam kepayahan di sana sedangkan diri ini bersenang-lenang di sini..ampunkan aku Ya Allah..
Sekali lagi ingin saya bertanya,adakah kita masih lagi membenci seseorang?adakah tidak ada rasa ingin memaafkan kesalahan saudara kita terhadap kita itu?adakah selama-lamanya kita akan bermasam muka dengannya?
"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.
(Yaitu) orang yang berinfak,baik di waktu lapang mahupun sempit,dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain.Dan Allah mencintai orang yang berbuat demikian" (Surah Ali Imran:133~134)
Baikilah hubungan kita sesama saudara kita.bukan sahaja saudara sesama muslim,malah hubungan sesama yang bukan muslim juga.maafkanlah kesalahan mereka walaupun sebesar zarah sekalipun kerana sebesar zarah itu jugalah yang akan dihitung di akhirat kelak.
Berhentilah daripada membenci seseorang,sebaliknya fikirkanlah kebaikan yang pernah dia lakukan terhadap kita.mungkin dari situ,akan terdetik rasa sayang kita padanya.
Terimalah saudara kita seadanya kerana dia juga ciptaan Allah sama seperti kita.
"Sahabat yang baik adalah sahabat yang dapat menerima sahabatnya yang lain seadanya"
Hargailah mereka yang berada disekeliling mu kerana bak kata pujangga,kita hanya akan menghargai seseorang apabila kita telah kehilangannya.
Binalah ukhuwah yang terbaik dengan saudaramu sementara masa masih ada.
wallahualam...
:::maafkanlah jua kesalahanku terhadapmu wahai saudara jika ada:::

~untukmu~

Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..Ada pula yang kate saya kuat emo..Sikit-sikit nak marah..Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..

Lepas tu saya cuba buat lawak kononnya nak tarik perhatian orang lain saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya terutamanya pelajar-pelajar perempuan..Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..tapi saya tak kesah..asalkan ada yang terhibur..

Tapi saya tetap merasakan kekosongan..Memang lumrah manusia..Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanitaMacam itulah yang saya rasa..Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..Di dorm sms awek sampai pagi..ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..

Saya mula berfikir.."Adakah aku perlu BERCINTA?"Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'..Dan masa itulah saya kenal awak..saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..

Mula-mula awak jual mahal..Tapi saya tak kisah..nak beli gak..akhirnya, dipendekkan cerita..saya pun mulalah BERCINTA..

Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangatApa orang kata..'ALL OUT'lah..haha..Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..'gayut' malam-malam..kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu..Tidak terasa pun kehilangannya..

Mase bercinta memang indah..Semuanya indah..Sikit-sikit gurau-gurauSikit-sikit gelak-gelakkalau merajuk men pujuk2..kalau 'birthday' kita sambut sama-sama..

Untuk diri ini,terasa amat bahagia..Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..Saya pernah terikir..Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam,kata saya macam-macam..Asalkan awak memahami saya..

Satu hari saya dengar ceramah..Alhamdulillah..Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosadan saya kena brubah..Hidup saya mesti selari dengan Islam..Saya kena jadi baik..Sebab memang itu fitrah manusia..menginginakan kebaikan..semua orang nak masuk syurga kan?

Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..Rapatkan diri dengan Al-Quran..Selalu solat jemaah awal waktu..Selalu dengar tazkirah..

Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur QuranSaya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,Saya taknak jadi baik seorang diri..jadi saya ajak awak sekali..Saya ajak awak baca Al-Quran..saya kejut awk bangun subuh..(calling)saya ajak awak saling beri tazkirah..

Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..bercinta kerana Allah..Kita couple tak macam orang lain..Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..ade yang siap wat mksiat lg..pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..Tapi kita couple baik-baik..Jaga batas-batas syara'..Tak guna ayat jiwang-jiwangjanji taknak jumpa, takut berlaku maksiat..cuma sms dan call je..

Dan awk terima perubahan saya itu..Saya pun banyak nasihat awak..Awk pun terima..Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tuTapi saya faham, perubahan memerlukan masa..Dan akhirnya saya rasa..Hubungan kita semakin diredahai..Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan..

Dalam proses perubahan saya,Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib..Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.Kalau kita tidak berdakwah..kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,surah ke 7,ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat diantara mereka berkata: "Mengapa kamumenasihati kaum yang Allah akanmembinasakan mereka atau mengazab merekadengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan(pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu,dan supaya mereka bertakwa".

Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adikTegur mereka apa sahaja yang silap..Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose..Saya mesti nak tegur.Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..Ape lagi..tegur je la depan-depan..huhu~~

Lepas tu, satu masa..saya terbaca pasal couple..

"COUPLE HARAM"

Saya tak percaya..tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..macam betul pulak..huhu~~tapi biasala..kalau kita suka satu benda tu..kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..

Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..dan teruskan saja hubungan kita..kita tak buat maksiat..Kita jalan-jalan pegang tangan..tak jiwang-jiwang..Cuma saling ambil berat..Tanya khabar..Borak-borak..Siap bagi tzkirah lagi..Apa yang haramnya dengan benda ni?Tak kisahlah..

Masa terus berlalu...

Masa ni dah nak dekat Trial SPM..lagi tiga minggu sebelum trial..dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..buat study groupPada masa yang sama, bagi tazkirah..

Ada yang terima..ada juga yang buat tak tahuKadang-kadang bila tegur..saya kena marah pula..macam-macamlah alasannyaada kata saya tegur tak berhikmah..ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..Tapi tak kisah..saya ada tempat mengadu..huhu~~

Suatu masa..ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..saya terjumpa ayat ini..

Mengapa kamu suruh orang lain(mengerjakan) kebajikan, sedang kamumelupakan diri (kewajiban) mu sendiri,padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?Maka tidakkah kamu berfikir?(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pun terfikir..

"Selama ini aku asyik tegur orang je.Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,Cepat marah, suka buang masa,ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan..Macam mana ya?"

Lepas tu terjumpa pula ayat ini..
Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.(Al-Baqarah ayat 42)

Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan..

"Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kaudengan kami..tegur orang konon.."

Berfikir sejenak..Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak?Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh?Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayahtahu saya selalu berhubung dengan perempuan?Dan terkadang saya rasa serba salah?

Macam-macam yang saya fikir..

Dipendekkan cerita lagi sekali..saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh..Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..

Dalam perjalanan ke seminar tu..saya masih sms lagi dengan awak dalam bas..sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..Dalam fikiran saya.."Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati.."

*********************************

Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf,pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiriLagipun kami semua penat..takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..pihak penganjur pun faham..

Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ..Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.Tapi saya tragak-agak.."Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nakbuat macam mana? Aku kena clash ke?Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalautak buat salah, apa nak ditakutkan?"

Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.

"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikitboleh?"

"Em,boleh..duduklah. Nta nak tanya apa?"

"Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorangkawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."

"Bercinta ke?"

Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..

"Sebenarnya..couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."

"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."

Saya tak mahu mengalah.

"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni."Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baikperbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.(Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?"

Betul juga katanya. Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"

"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.."

"Zina hati?" Saya menduga.

"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."

Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung..

"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."

"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt."

Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..

"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."

Saya trdiam lagi.

"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."

Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.

"Jadi apa saya nak buat bang?"

"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."

"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"

"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."

Tiba-tiba saya terfikir..

"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"

Saya cakap..

"Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"

Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..

"Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."

Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.

"Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."

"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."

"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."

Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri..

"Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."

Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum..Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum.."

Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button [send].

Lepas tu tertera di skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..

"Terima kasih bang.."

"Takpe, dah tanggungjawab.."

Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216..Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

************

Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang.Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..

Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat..

"Seindah gubahan pertama.."

Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..

Assalamualaikum..saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,ia penuh dengan penipuan, kekecewaan, dan tak kekal..Tapi carilah cinta Allah..tiada penipuan,tidakkan pernah mengecewakanitulah cinta abadi..Cinta yang diredhai..

-Yang Terakhir- "

[SEND]

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan.Saya pasti apa yang saya buat ni betul.Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.Saya takkan berpatah balik..

Takkan..buat selama-lamanya..

Moge kita mengambil ikhtibar dari cerita di atas...wallahualam...


Dipetik dari: http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=568



~~HaK MiLik OraNg LaEn~~

"..jangan sentuh walaupun sehelai daun milik orang lain tanpa izin mereka"...
Begitulah seingat aku satu ingatan daripada allahyarhamah tok guruku yang telah mengajar aku,kakakku dan kawan2ku mengaji alquran ketika kami kecil dahulu...selalu sgt allahyarhamah ingtkn aku dan kawan2 agar jgn ambil brg org lain..malah menyentuhnya pun boleh dapat dosa kalo tnp izin mereka...
lpas tu.....mst ada shaja kawan2ku yg mengadu...
"..Mak teh..si pulan ambil buah ni kt umh org tu..."...
allahyarhamah tokguruku tu..kami pnggilnya sbg mak teh..xtawla knp..moga Allah sentiasa memberkati rohnya dan beliau ditempatkan dlm golongan org2 yg soleh..insyaAllah..amiinnn..


emmm..mcm tula gelagat time kecik2 dahulu..mak teh selalu shj akn berpesan.."..bace alquran jgn bace mcm nk kejar keretapi.."...mksdnya...jgnla bcer laju sgt..seolah2 terkejarkn sesuatu..dan tajwid pon jd tunggangterbalik....kalau kami bising je time mengaji..."..nak gebang p tanah.."...
hahah..terus kene marah..kalo nak borak..pg borak kt luar...


emm...berkata tentang mengambil hak org lain..terbacala aku sesuatu yg aku rase menarik utk d kongsi bersama bersama kalian....


Di riwayatkan begini.

Semasa Nabi Isa berjalan disatu kawasan perkuburan ia terdengar suara dari dalam satu kubur suara lelaki yang menjerit jerit meminta tolong dan dalam kesakitan yang amat sangat.Nabi Isa ingin mengetahui apakah yang telah terjadi kepada nya. Sebagaimana yang kita tahu Nabi Isa mempunyai mukjizat boleh menghidupkan orang yang sudah mati. Maka Nabi Allah Isa pun memohon doa kepada Allah sambil menadahkan tangannya kelangit supaya menghidupkan lelaki tersebut.Doanya dimakbul oleh Allah maka terbelah kubur itu dan keluarlah seorang lelaki yang sedang terbakar menjerit menjerit meminta tolong. Melihat akan keadaan lelaki tersebut maka ditanya oleh Nabi Isa kepada lelaki itu apakah kamu tidak sembahyang sehingga kamu diseksa sebegini lelaki itu menjawab bahawa dia tidak meninggalkan sembahyang ditanya lagi oleh Nabi Isa adakah kamu tidak berpuasa.lelaki itu menjawab : saya berpuasa dan lelaki itu pun berkata sesungguhnya ia taat akan perintah Allah... . maka ditanya oleh Nabi Isa lagi apakah yang kamu lakukan sehingga kamu diseksa sebegitu rupa ? Maka bercerita lah lelaki itu: Saya berkerja sebagai penjual kayu api dan saya akan mencari kayu api di hutan dan menjualkannya kepada sesiapa yang hendak membelinya. Maka pada suatu hari datanglah seorang pembeli menemuinya utk membeli kayu api lalu diberinya wang dan disuruhnya hantar ke rumahnya.Maka pergilah saya mencari kayu dihutan dan apabila sudah dapat seberkas kayu di ikatnya elok- elok dan pergi lah saya hendak menghantar ke rumah si pembeli itu.. Dipertengahan jalan saya merasa lapar dan saya berhenti untuk makan, setelah selesai saya meneruskan perjalanan ke rumah pembeli kayu itu. Sedang saya berjalan, saya terasa ada sisa makanan yang terselit dicelah gigi saya maka dicuba berbagai cara mengeluarkannya dgn lidah tetapi tak berjaya, kemudian dicubanya dengan menggunakan kuku tetapi tak berjaya juga. Akhirnya saya pun dengan menggunakan kuku saya mencungkil kayu api yang dipikul itu utk dibuat mencungkil gigi. Maka akhirnya dapatlah mengeluarkannya.Maka saya teruskan perjalanan dan setelah sampai kerumah si pembeli itu, saya pun menyerah kan kayu api itu dan terus pulang. Oleh kerana saya tidak meminta halal akan kayu yang saya cungkil dengan kuku saya tu maka saya diseksa selama 70 tahun sebagaimana yang tuan lihat. Saya menyangka Allah tidak melihat akan perkara yang sekecil ini...


Astaghfirullah al azim, eloklah kita ambil ikhtibar akan riwayat ini.Adakah kita pernah mengambil barang barang drpd office/sekolah samaada drpd sekecil kecilnya seperti paper clip, eraser dan sebagainya dan dibawa balik kerumah untuk di gunakan sendiri. Dan juga barang barang orang lain yang kita pinjam tetapi tidak di kembali kan ? Sekecil kecil barang seperti tupperware, cd,dvd dan sebagainya... .?



Sesungguhnya takutlah kita akan azab Allah kerana mati itu adalah benar... Azab neraka itu adalah benar... Dan syurga itu adalah benar... wassalam...


(sy memohon maaf sekiranya ada meminjam brg shbt2 sekalian dan terlupa untuk memulangkannya semula..sy mohon dihalalkan dunia dan akhirat..jika tidak, shbt2 tolglah ingatkan sy..smga ukhwah kita kekal berpnjgan..wassalam)

MeNgaPa hATi iNi~~~~~

mengapa hati ini...pada saat ini..berasa begitu tidak tenteram sekali..

kenapa perasaan seperti ini wujud...

seolah2 sesuatu akn berlaku..ataw itu cume perasaan ku shj..

ya Allah...Kau bantulah aku...
tenangkanlah hati ini ya Allah...

0( ' - ' )0...snow:::salji:::yuki/雪...( ' 0 ' )/

::19 November 2008::3.30p.m::hari 1st salji::

wah..pengalaman bersalji pertama di jepun..best sgt..hehehhe....

video kt ats ni tyme mule2 salji turun area pkul 3pm lebih kot...xlebat lg..turun mcm hujan...seronok sgt...rase nk share happiness tu ngn sume org...alhamdulillah..terima kasih ya Allah...

::20 November 2008::8.20a.m::2nd day snow::

tyme tu...sekeliling jadik sume putih..tika itu,terbit satu perasaan yg aneh..sgt aneh..seolah2...melihat surroundings ketika itu...suci,bersih,cantik,tiada dosa...but..speechless to describe more...tp,itula antara perasaannyer...

ade ketika terasa begitu bersyukur..syukur yg teramat sgt pada Allah...krn dpt belajar sejauh ini..dpt bljr kt ngara 4 musim..dpt tgk salji..

namun,ade ketika terasa diri ni seolah2 tak pernah bersyukur dgn segala nikmat dariNya...selalu mengeluh "...kenapala dpt cn..kenapala aku sorg jer..kenapala...blabla..."...kdg2 menyesal pilih cn la..sbb sorg jer pompuan..tp...kala aku fikirkn semula...aku xptot buat begitu..nk dbndgkn dgn ramai lg yg teringin nk g overc..nk rase salji..ku fikirkn akn shbt2ku di malaysia...btp tidak bersyukurnya aku...mndpt nikmt yg sebesar ini namun msih mmpersoalknnya..sdgkn shbt2ku d malaysia...ramai yg teringn n kurg berjaya utk menyambung pengajian sejauh ini..maaf ku katakan..cume...rase diri ni teruk sgt...hohooo...

so,for all my beloved friends at malaysia..i posted these videos special for u all to watch...i hope u all will enjoy watching it...coz,i really wanna share this happiness with u all even we are far separated...

~mEmaNg BeToLLa...~

sejenak..teringt sebentar aku pada sedikit tazkirah yg d sampaikn sahabatku selepas kami br shj hbs bertadarus online...

beliau bercerita..
"sy ade nmpk buku keizai ni kt 1 kedai buku.tp,tiap kali pg kdai buku tu,mst tak terbeli punyer.smpaila satu masa ni,sy pon amik la keputusan utk beli jugak buku ni.."

sahabat sy ni ade bljr tntg ekonomi jugak kot..tu yg nk beli buku tntg ekonomi kot..dlm bhs jepun lak tu..puuhh..hebat2...
sambungnya lg...
"wah..bestnyer buku ni..asl aku xbeli dr dulu lg ek..em..teringt tntg pesanan sorg ustazah ni..ustazah saya ni selalu bgtw dulu..rajinkan solat dhuha sbb solat dhuha ni pembuka rezeki..kire kalo kiter amlkn,insyaAllah rezeki kite murah...tp,sejak sy dtg jepun ni,cm da xselalu sgt buat solat dhuha..mgkn kekangan masa..em...sbb tu br taw pasl buku ni kot.."...

begitulah scr ringkasnye crite dr beliau..tntg khafilat solat dhuha ini...pemurah rezeki la..nak2 time pagi lak kiter wat solat dhuha ni kan...insyaAllah bertambah berkat r..rezeki tu...dan,mmg solat dhuha ni pon..stelah terbitnya matahari yakni d pagi hari..jgn la plak ade yg buat time ptg..

rezeki ni lak..bkn shj merangkumi rezeki makan shj..rezeki ilmu,harta,nyawa dll..sumenyer adlh rezeki..rezeki akal ni..byk rezeki yg kiter dpt tiap2 hari..
tp,adakah kiter pernah mensyukurinya?..emm..tepuk dada,tanya diri...

aku pon..memg jarang nak wat solat dhuha ni..terkesan la jugak dgn kata2 shbtku itu..konon..xsempt nk buat sbb nk g klas la..hehe..alasan je melimpahruah..
em..pagi selepas hari tu..aku pon bersujudla utk melakukan solat dhuha setelah sekian lama ku tinggalkn...
nk djadikn cerita..betapa aku tersedar dgn nikmat Allah ni..pagi tu,time nak g kelas..baru je duduk atas seat beskal ni..ade sorg makcik jepun ni..br blik dr mnr tah ngn motor die...tegor aku..
"haloo...".."nihongo wakaru?"..aku jwb.."wakatta.."...

xsempat ngt nk sembg pnjg ngn makcik tu sbb rush nk g kelas..tbe2,die ckp..
"chotto mattene..kore..ageru.."...die baginyer aku satu epal kot,ke lai..yg agk besar la saiznyer...dah la kitrg ni sling xknal..leh lak bg gtu je kan..masyaAllah..tatkala tu..teringt aku akn cerita sahabat aku tu...
memang betolla...
"solat dhuha ni pembuka rezeki.."...

bkn nk cter utk berbangga2 ke aper..utk jdkn teladan ats ape yg tlh terjadi..
tersentak aku..setelah sekian lama mningglkn solat dhuha,n kmbali mlakuknnyer utk sekian kali..Allah da kurniakn rezeki sekecil itu padaku..btp jika aku melakukannyer pada masa yg lepas..mgkn lg byk yg Allah da bg..emm..ade sedikit penyelasan d situ...hehhe..
mcm tula aku berkire2..tp,masa xboleh pusing balik kan...

so,melalui cerita tadi,ingin aku mengajak diriku sendiri n sahabat2ku..marilah kiter melakukan solat dhuha pada setiap pagi...kerana dengannya..terdapat byk makfirah d sebaliknye..insyaAllah...kerana Allah sentiasa ade 24 jam utk kiter..lg power dr 7eleven yg jugk 24 jam tu...hehe...ape yg baik tu,amal2kanlah..dan apa yg kurang tu,jadikan sbg pengajaran..wallahualam...

keizai=ekonomi
nihongo wakaru?=faham bhs jepun?
wakatta=faham
chotto mattene=tunggu sekejap
kore=ini
ageru=bagi

***saLJi turooonnnnn...\( ' o ' )/

wah..happy nyer rase...berjuta2 rase syukur ku panjatkn pada Ilahi..
penantian selama ni..diketemukan jua..
ingin bertemu dgn salji...hehehe..maklumla..my 1st year berada di ngr 4 musim..dtg ri tu salji da cayor..tgk dr jauh je tyme nk g kangeikai kt akita..hoho...
putih..dingin..wahhh...seronoknyer at last dpt tgk salji..
mesti kwn2 yg len pon mcm tu..hehhehe..
terima kasih yaAllah ats nikmatMu yg besar ini...

xxxsElaMat uLangTahuN kElaHiRaN+sElaMat hAriJaDi+oTanJoUbi OmEdeToU+sAnAh HeLwAhxxx


Bismillah...
5 minit lg akn menjangkau tarikh 12 november 2008...
bererti 2 org shbtku...akn berumur 20tahun 1 hari...
moge aku smpt coretkn sdikit kata2 yg ingin aku tujuknpada kwn2ku yg mnymbut ulgthun kelahiran yg ke20 pd thn ini pd hari ini..yakni..HAFIZAH n INTAN...jua pada anak buahku di malaysia,DHIA FARHANA yg nk masuk 5 tahun...
klo tahun lpas,bestday mereka ini jatuh pd hari kami kne amik eJu..hohooh...
but dis year,betsu2 no tokoro,smbut bestday msing2...

usiamu 20 tahun...
semakin meningkat usia...
manusia makin luper pada asal usul mereka...
namun,aku berharap agar kedua2 sahabatku ini...masih lg mereka yg dulu..
ku harap..dgn mningkatnya usia ini,kau makin mengenali dunia yg penuh pura2an n pancaroba ini...
dan,bersama2 kita harungi duri2 ini ke jalanNya...

doaku semoga kau panjang umur+murah rezeki+bahagia+berjaya dunia+akhirat...
semoga pertemuan kita sebagai sahabat ini adalah kerana Allah..n mungkin jika kehendakNya kita berpisah satu ketika nanti,juga kerana Allah..amiinnn...
ukhuwah fillah abadan abada...
n yg paling penting...INNI UHIBBUKI FILLAH...
wassalam...


betsu2 no tokoro=tempat lain2

Erk..RoTi CaNai???

patutlah kita masing2 kepala batu & degil...suka sangat makan roti canai kat mamak...tak sembahyang tu satu hal...
ntah2 mamak tu hindu....lagi parahh...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir.. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A. S.

Begini kisahnya... pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar),
"kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.

" Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah... Dia dah
nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak
payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah..Tapi, kalau zaman Nabi Musa, brgsiapa bernazar,
walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar tu..lalu, si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya,pun pegilah bertemu dgn Nabi-Allah Musa.. Dan
menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya..lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.
Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu,lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa tadi...

Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat,sampai dikatakan air yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam.. Itu
baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi..

Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat , sbb kalau
meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi,dsb..
anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat..tak gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dgn kita ni.. pagi petang.. mamak!! teh tarik satu, roti
canai satu.. ada pulak segelintir tukang masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia..
gelap lah hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2yg baik. beware apa yg kita makan... betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj,sedangkan kewajipan2 lain memadai diutus melalui
Jibril a. s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali (&utk umat Islam) ,
"As-solah as Solah wa amalakat aimanukum."maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg lemah di bawah tanggunganmu."

jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya, kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan kelak
...insyaAllah...

~cOrEtaNnYe YanG kU cUriK~



coretannyer..
kt atas tu..coretan mybestfren..antara salah sorg kwn baik aku...
tataw la luahan hati die ke aper...melalui coretannyatu.tp..mmg coretn hati die pon..suke sgt ckp..better off on my own..emm.tp..yg nk cter nyer ni..btapa pentingnyer die dlm hidup aku...d kala aku susah..d kala aku sedih..gembira...selepas Allah..besenyer pada dia aku mengadu...xtaw cner nnti bile xde die..emm...skunk..aku tgh bljr..bagaimana rasenyer kehilangan die nnti...
mst sedih xterkata...
kalo dirimu ade bacer post ni..ketahuilah..betapa aku sangat menyayangi persahabatan kiter...aku sentiasa berdoa..agar kiter bertemu ini kerana Allah..n kelak..berpisah jua kerana Allah...moge Allah sentiasa memberkatimu sahabatku..terima kasih yang xterhingga ku ucapkan padamu...
..(tp..sbnrnyer..rasenyer tu lirik lagu...).......
mmg kbtoln lak..2 org kwn baik aku meminati lagu yg samer..what a coincidence...

>>riNDu BAB 2<<


<)>>



dan juga MEREKA>>>


MeReKA...
merekalah yang mengajar aku erti sebuah persahabatan...
tatkala menatap gambar ini..cuma ini sahaja yang ada sebagai kenangan kami....
bergenang airmataku..
betapa aku ingin kembalikn waktu itu semula...
waktu kami...bersama berlari2 di koridor itu..berlari bermaen rounders di belakang aspuri...kena marah n maen kejar2 ngn warden asrama...stay up sambil minum kopi sambil dedicatekn lagu kt radio...bercerita tentang itu ini..seolah2 kami takkan berpisah...


MeReKa...
ketahuilah wahai sahabat2ku...
betapa aku merindui kalian semua..mahu ketemu semula..mahu mengembalikan nostalgia lama..maafkan aku kerana..tidak kepada semua aku mmberitahu bahawa aku akn terbang ke negara matahari terbit ini..kerana aku punya sebab sendiri..namun..sekanrang..kalian benar tahu di mana aku berada kan....hehehe...skema giler ayt...

btoolll...mmg aku rindu giler kt korg..klowla korg bacer blog ni...ohohhoho..xkesah pon kalo xbacer..cume..aku nk sampaikn kt cn..betapa aku rindukn kirg semua...btoollla kata pujangga...


"...it's true that we don't know what we've got until it's missing.But,it's also true that we don't know what we've been missing until it arrives..."

tapi..aku bersyukur..kerana Allah berikan aku peluang utk bersama kalian semua...kenangan,saat yang mmg...insyaAllah..xkn luput dr ingatan ini..melainkan...kne alzheimer...masyaAllah..minx dijauhkn...
ape2pun..harapnyer..kalian pon xlupo kt aku ni..yg sesorg kt cn..sobsobsob..sedis...aku taw..ramai yg akn graduate awl dpd aku..so..jgn lupo simpn duet utk belanje aku nnti..hehehe...nnti kalo korg nk kawen..jgn lupo jemput aku..ape lg nk pesan...erk...pesanan dr aku..aku sentiasa sayang korang semua...uhibbuki fillah...

~kALa iTu~

kala itu..
terasa betapa berat benar dugaan yg dtimpa kan kepadaku...
hati ku mmbara penuh amarah..
namun..tiada apa yang mmpu ku
perbuat..
hanya air mata yang mengalir di pipi...
kerana ku tahu...
amarah itu hanyalah permainan syaitan...
kala itu...
seorg diri...
ku alirkan..
seberapa byk yg mmpu ku titiskan..
kebingungan...ketandusan...kekosongan...
tidak terjumpa jalan penyelesaian
yg ku cari...
antara menagih kasih dua pihak yg ku sayangi...
kerana aku tahu...
dugaan yang datang itu
hanyalah secebis dari berjuta2 dugaan yg Dia telah dtgkn
pd mereka yg terdahulu...
tatkala ku melihat..
mrk yg d sekeliling...
menderita kelaparan...terseksa ketiadaan anggota badan...
walaupun dugaan aku n mereka tidak sama..
namun,aku bersyukur...
aku msh mmpu tersenyum dgn secebis dugaan itu...
sedangkan mereka....
adkah mmpu lagi mengukir senyuman tatkala menghadapi segala
macam dugaan yg d tmpakan...
melihat mereka..
aku tahu...
dugaan itu..hny sedikit...
hidupku baru bermula semula...
byk lg yg bakal aku tempuhi dlm mnempuhi dugaan
dalam kehidupan ku yg mndatang...
krn aku tahu..
Dia Maha Mengetahui
segala apa yg di ciptakan olehNya...
segala sesuatu
pasti ade sesuatu d sebaliknya...
tabahlah wahai hati...
dugaan mu itu hny sedikit...
kerana yang pasti...
فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
"setiap kesusahan itu ada kesenangan" (Surah Al-Insyirah:5)
kala itu...
ku kuatkan semangat...
kerana...
ku tahu...
begitu banyak lagi yang bakal ku harungi
begitu banyak lg onak duri
begitu banyak lg masam manis...
yang akan ku lalui...
kala itu...
aku tahu..
aku masih ada lagi teman setia..
yang bisa mendengar segala rintihanku...
Dialah yg mengurniakn kesusahan ini...
dan..
suatu hari nanti..
aku tahu...
Dialah jua yang akan mengurniakan sinar
baru kepadaku...
akan tiba jua waktu itu...
kerana aku tahu...
segala yg berlaku..
sudah pun tersurat d catatan...
kala itu...
aku tahu..
aku perlu bangkit semula...
aku perlu bina semula kekuatan hati ini...
yang semakin terluntur...
kerana aku berpegung teguh pada kata2
dan janji-janjiNya...
"Allah tidak akan menguji hambanya melainkan apa yang dia mampu..."
(Surah Al-BAqarah:286)
kala itu...
aku kembali merenung kembali apa yang telah berlaku...
pasti..
aku pasti...
satu hari nanti aku akan temui...
segala jawapan atas apa yang telah berlaku...
insyaAllah...
kapadaNya lah...
aku memohon...
aku berserah...
kerana....
Dia lah yang telah menciptakanku...
dan...
satu hari nanti...
kapada Dialah jua aku kembali...
wallahualam...

~iNiKaH iA??~


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com
TIKA DINI HARI
Oh Tuhanku........
Tiada indah di malam yg hening
Melainkan dengan bermunajat kepadaMu
Tiada indah suatu hari yg aku lalui
kecuali dengan patuh kepadaMu.......
Oh Tuhanku.....
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namaMu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan Mu....
Ya Allah Tuhanku....
Yg merubah kalbu
Tetapkanlah Hatiku
Moga sentiasa
Dalam AgamaMu
Jua
taat akan perintahMu.......
Tuhan.....
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami....
Tuhan....
Jangan Pikulkan Kami Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami......

:::riNduNya AkU pAdA mErEkA:::

ONCE TIME AGO...
>>>SWEET MEMORIES<<<

rindu...
rindu serindu rindunyer...
rindunyer aku pada mereka...
Allah saja yang tahu...
moge satu hari nanti...
Allah akan mempertemukan kami dalam keadaan yang baik...
insyaAllah...uhibbuki fillah...

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)