~kALa iTu~

kala itu..
terasa betapa berat benar dugaan yg dtimpa kan kepadaku...
hati ku mmbara penuh amarah..
namun..tiada apa yang mmpu ku
perbuat..
hanya air mata yang mengalir di pipi...
kerana ku tahu...
amarah itu hanyalah permainan syaitan...
kala itu...
seorg diri...
ku alirkan..
seberapa byk yg mmpu ku titiskan..
kebingungan...ketandusan...kekosongan...
tidak terjumpa jalan penyelesaian
yg ku cari...
antara menagih kasih dua pihak yg ku sayangi...
kerana aku tahu...
dugaan yang datang itu
hanyalah secebis dari berjuta2 dugaan yg Dia telah dtgkn
pd mereka yg terdahulu...
tatkala ku melihat..
mrk yg d sekeliling...
menderita kelaparan...terseksa ketiadaan anggota badan...
walaupun dugaan aku n mereka tidak sama..
namun,aku bersyukur...
aku msh mmpu tersenyum dgn secebis dugaan itu...
sedangkan mereka....
adkah mmpu lagi mengukir senyuman tatkala menghadapi segala
macam dugaan yg d tmpakan...
melihat mereka..
aku tahu...
dugaan itu..hny sedikit...
hidupku baru bermula semula...
byk lg yg bakal aku tempuhi dlm mnempuhi dugaan
dalam kehidupan ku yg mndatang...
krn aku tahu..
Dia Maha Mengetahui
segala apa yg di ciptakan olehNya...
segala sesuatu
pasti ade sesuatu d sebaliknya...
tabahlah wahai hati...
dugaan mu itu hny sedikit...
kerana yang pasti...
فَاِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
"setiap kesusahan itu ada kesenangan" (Surah Al-Insyirah:5)
kala itu...
ku kuatkan semangat...
kerana...
ku tahu...
begitu banyak lagi yang bakal ku harungi
begitu banyak lg onak duri
begitu banyak lg masam manis...
yang akan ku lalui...
kala itu...
aku tahu..
aku masih ada lagi teman setia..
yang bisa mendengar segala rintihanku...
Dialah yg mengurniakn kesusahan ini...
dan..
suatu hari nanti..
aku tahu...
Dialah jua yang akan mengurniakan sinar
baru kepadaku...
akan tiba jua waktu itu...
kerana aku tahu...
segala yg berlaku..
sudah pun tersurat d catatan...
kala itu...
aku tahu..
aku perlu bangkit semula...
aku perlu bina semula kekuatan hati ini...
yang semakin terluntur...
kerana aku berpegung teguh pada kata2
dan janji-janjiNya...
"Allah tidak akan menguji hambanya melainkan apa yang dia mampu..."
(Surah Al-BAqarah:286)
kala itu...
aku kembali merenung kembali apa yang telah berlaku...
pasti..
aku pasti...
satu hari nanti aku akan temui...
segala jawapan atas apa yang telah berlaku...
insyaAllah...
kapadaNya lah...
aku memohon...
aku berserah...
kerana....
Dia lah yang telah menciptakanku...
dan...
satu hari nanti...
kapada Dialah jua aku kembali...
wallahualam...

2 comments:

AABAA October 28, 2008 at 7:18 AM  

beautiful...

thx for this post...

:::cebisanhatiku::: November 5, 2008 at 6:19 AM  

bese jer..xde pe yg cantek rasenyer..hehehe...just sth yg related to myself..thanks for pujian..hehehe...

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)