dEmaM puNye paSaL

ini semua...
demam punyer pasal..
demam punyer pasal...aku xg kelas...
demam punyer pasal...aku kne g hospital...
demam punyer pasal...aku kne bwk kuar duit utk byr duit ubat...
demam punyer pasal...aku..blablabla...n blablabla...
ini semua...
demam punyer pasal...
TAPI...
dsbbkn demam punyer pasal..
aku dpt belajar sesuatu..memerhati+mengkaji+meneliti+menghayati...
betapa tingginya nilai budi pekerti golongan ini..yg mungkin kebnyknnyer tidak beragama..dan
xpnh mengendahkanknyer..yakni...oRanG jEpuN...
"ah,daijyoubudesuka?suwarumama daijyoubudesuka?..tabun beddo ni netainoga..."
terkejut aku dgn sapaan seorg nurse yg tbe2 berkata sesuatu kpd aku...seolah2 risau melihat keadaan aku..tp,setahu aku..keadaan aku bese je.xde pon yg xbese..emm..mungkin itu sikap mereka yg suka mengambil berat tntg org lain.tmbh lg,dia adlah seorg nurse.
dpt duduk ats kerusi ni pon da cukup nikmat dpd kene berdiri..inikan pula,d tnynyer nk baring2 kt ats katil ke x..masyaAllah..lgla nikmat...baring2 ats katil smbil tggu turn dpggl msk ke bilik rawatan..xpnh2 selama aku hdp 20thn ni,ade org tny cmtu..alhamdulillah..bersyukur sgt..
namun,ku katakn tidak mengapa padanyer kerana aku msh lg mmpu utk bertahan dlm keadaan duduk di kerusi pnjg tersebut...
lihatlah...betapa tinggi nilai budi pekerti mereka..dr sekecil2 perkara...mereka yg..tidak menganut apa2 agama..cume,mgkn ade sedikit kepercayaan shj..
bile ku fikirkn semula..mmbndgkn diriku yg hinalgdina ini..btp jauhnyer aku dgn mrk...sntiasa mngmbil berat akn org laen...
emm..mrk juga..sntiasa mmliki wajah yg sntiasa tersenyum ktk berurusan dgn pelanggan..tidak kira dlm keadaan apa jua..perasaan ingin mmbantu..
ku cuba mmbndgkn sdkt situasi itu dgn situasi d negaraku sndrk..bkn niat utk mmburukkn..tp,mgmbil sedikit ikhtibar yg berguna..d negaraku,kadangkala sush nk crik si cashier yg sudi tersenyum apbl si pelanggan mmbuat byrn d kaunter..emm..mgkn si cashier tu tgh xde mood kot..tp,d bumi matahari terbit ni..jarang sekali aku terjumpe keadaan sebegitu..emm..mengapa agaknya ya??...wlpn bnd tu sbnrnyer..nmpk sgt remeh sgt...
sedangkn kita,kebanyaknnya menganut agama yg paling tinggi nilainya..IsLAM...namun,pernah kita amati n bndgkn diri kita dgn perkara yg sy sbutkn d ats td?...mengmbil berat sesama lain...tersenyum..walaupun dr kecil lg sy pasti..yg kita semua ini tau bhw senyum itu sedekah...
iSlaM mengajar kita nilai budi tertinggi..dsbutkn dlm alquran..alhadith..namun,adakah kita berjaya mengajar diri kita akn itu semua?..soaln ini bkn shj ku tujukn pd kalian..namun,pd diri ini juga..kerna aku taw..diri ini..bukanlah sempurna n masih mengharapkan ilmu Allah n nasiht..
byk lg klo nk d sbtkn..cume,cukuplah sekadar itu contoh yg ku berikn..moge dgn sekecil2 cth tersebut..kiter dpt merenung kembali kekurangan dlm diri kita ini...
buang yg keruh,ambillah yg jernih...wallahualam...

4 comments:

Anonymous October 17, 2008 at 1:52 AM  

kena tau beza org jepun ni... amik berat or hipokrit... renung2 kn lah..

AABAA October 18, 2008 at 10:08 AM  

bsangke baik lbih baik...of cos kne still berhati2...

~teringt kisah Abu Bakr As-Siddiq yang menangis pada Rasulullah sebab dirinya x pernah kne dmam~

misoshiru2312 October 18, 2008 at 9:01 PM  

pegi sorg2 rupanya nik..

xpe2..jala sorg2 pun ok juga kan
teringt akak dolu2 time 1nen kena pi kliik gigi tiap hr jumaat sbb gigi rosak trok..

betul2 layanan kat sini sgt best..

knp agakya kat mesia tak cmtu ek???
pk2...:)

abdusfauzi October 19, 2008 at 2:53 PM  

anonymous: kita kena bersangka baek.. fikirkan, jikalau kita mmg x tau apa niat dia, tp, dia mmg layan kita dengan baek, kita still nak rasa x puas hati? ada bukti dia hipokrit? tp kita dah terima layanan baek dia.. kene pikirkan tu..

aduhai nik.. naseb baek ko bleh jalan2 lagi.. risau je kalu jatuh kat tangga ke.. hehe.. demam la katakan.. rindu family kut ni.. hahahaha

p.s: seriously. i love people in jpan more than malaysia, they are more polite. some people in malaysia are just to proud of themselves, and ignorant. hish.

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)