7 bulan yang lalu...

bismillah hirrahma nirrahim...
dr bilik 2234,koubai hostel,daerah morioka di iwate prefecture...


keseorgn dlm bilik mmbuatkn perasaan nk wat blog ni mkin mnjadi2..xde kwn la katakan..kt cn la jd tpt mluahkn sgl rase..eh..ye ke..emm...

awl2 dulu,smgt nk wat blog..tp,at last..rase mls nk update tu mnjadi2 lak..kali ni,try gak kuatkn smgt utk conteng sth kt blog ni...
emm...lg 4 hari..genapla hendaknyer 7 bulan aku n kawan2 batch 25th rpkj menjejak bumi matahari terbit ni a.k.a jepun..tak sangke sekejap jer..dan,dlm mase hmpir 7 buln tu la,aku try mmbiasakn diri..hidup seorg diri tnp kwn yg sama jantina kt iwate ni...
awl2 dulu,rase sush sgt..mne taknyer...dah bese hidup dlm kelompok kawan yg sgt ramai..di sekolah dulu,mahupun di aaj..tup2..bile dtg jepun,sorg je pompuan dgn 4 org lelaki..wah..rase cm begitu drastik sgt perubahan itu...
masih teringt lg tyme kt aaj dulu..bile aku dberitahu oleh seorg shbtku..bhwsnyer aku dpt study kt iwate ni..tp,sorg je pompuan..ya Allah..trus aku mnjerit n menangis tatkala tahu tntg berite tuh..berkecamuk hati pon ader..hohoho..
aku akn keseorgn..namun,kehadiran shbt2ku yg sntiasa berada di sisi sntiasa menenangknku...
"sabarlah..mungkin ini ujian Allah kt ko..xpe..kitorg kan ade..walaupon jauh nanti"....
itulah antara perbualan yg sntiasa singgah d telinga aku..betapa Allah nk mangujiku..at last,aku redha jer...mungkin ade sth yg tersembunyi d sebalik ape yg berlaku...
"ko kan kuat..xpe..boleh punyer.."..
emm..aku sendiri pon xtaw stkt mner aku mmpu bertahan slps ini...
dgn agk kecewa ngn keputusan tu,pnh juga aku mnytkn kpd sahabat2ku..
"aku rase cm dah tingglkn je hati aku kt msia..dtg nihon dgn xde berperasaan.."
sbnrnyer..aku agk takut mnghadapi hari esok..bagaimana lg Allah akn menguji keimanan n kesabaranku..emm....

20 mac 2008...
kumpulan pertama pelajar rpkj batch 25 akn bertolak ke jepun...
alhamdulillah..akhirnye..berjaya gak kami melepasi segala mcm cabaran+dugaan+onak+duri berliku lg tajam..utk mlnjutkn pelajaran ke jepun ni..puuhh..lega sgt..janji dpt fly..
mcm tula feelingnyer...mcm2 bnd disumbt dlm luggagge memasing..smpi ade yg bwk kuali sndrk..jgn xcaye..hehehe..sbb senpai suh bwk la katakan...
sape yg agk lmbt beratur utk check-in luggagge..agk mlg sket la klo overweight..sbb either kne punggah blik brg or byr lebihan tu..leceh kan..20kg je berat yg dtetapkn..nk wat cner..len kali,kiter beratur awl2 ek...lupe nk cter satu penglmn yg best..yg rasenyer sume budak yg dtg nihon ni rase..bile turun je dr flight..puuhh..sesorg excited gile..sbb ape..sbb nmpk asap kuar dr mulut..mmg lawak r..tp..itula hakikatnyer..sume org akn rase cmtu..almaklumla..tyme dtg ri tu..winter br nk hbs..so,msh terase lgla sejuk tu..hehehee..

24 mac 2008...
akhirnyer..
jejakla jugak kaki2 kami ni..di bumi iwate..bg aku n 4 org lgla..
sampai je kt cn..da dibawak oleh senpai g beli brg..
utk ape??...mlm tu kne masak utk sesenpai yg ade..mask utk 20 org..mak aih..byk gile..mcm wat knduri arwah..xpn..knduri bertunang..xpnh aku msk sebyk itu..
memndgkn aku srg je pompuan..jdk..aku la yg d kerahkan utk masak..adeh..dahla pnglman memasak ni kurg..inikn kne msk utk rakyat yg ramai..masyaAllah..sbr jela...
nak xnak..tpakse gak r mask..nsb bek ok..huhuhu...4 org tu pon..handal dlm mmbantu..hehehe..tolong potong ayam+sayur..goreng ayam..kire ok r...

sunyi+alone+sabishii+keseorangan...perasaan tu xkn mmpu lari dr aku..dlm 4 thn ni..
emm...setiap hari..aku cuba kuatkn semangat...
"Allah xkan menguji hambanya yang tidak mampu.." (albaqarah:286)
"kadangkala kamu membenci sesuatu,padahal ia baik bagi kamu.
kadangkala kamu menyukai sesuatu,padahal ia buruk bagi kamu.Allah maha
mengetahui padahal kamu tidak mengetahui.." (albaqarah:216)

em..cner ek..4 thun akn dtg..hny Allah mengetahui...wallahualam...

2 comments:

AABAA October 18, 2008 at 10:04 AM  

ou...7 bulan da ek korg ke jpun...mknenye da dkat staun ye sjak pengakhiranku d sne...heh...

Anonymous October 18, 2008 at 8:52 PM  

nik ku sayang..

Adakah Allah mentakdirkan sesuatu untuk menyusahkan hambaNya? Manusia selalu begitu, bila tak dapat apa yang kita nak kita akan rasa sedih dan gelisah. sehinggakan rasa sedih itu meutupi segala kelebihan dan kebaikan yang telah Allah tetukan atas takdir itu.

Jangan sampai rasa perasaan negatif tu menutup jalan untuk kita bersyukur, ada rahmat atas apa yang telah ditakdirkan utk kita..

berjalanlah menerokai takdir itu sedikit lagi, pasti kamu temui sesuatu yang sangat berharga dan berguna..

apa ada dengan sabishii??

setahun 2 lagi, kamu akan tahu nikmati perasaan sabishii yg Allah kurniakan itu..:)

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)