~mEmaNg BeToLLa...~

sejenak..teringt sebentar aku pada sedikit tazkirah yg d sampaikn sahabatku selepas kami br shj hbs bertadarus online...

beliau bercerita..
"sy ade nmpk buku keizai ni kt 1 kedai buku.tp,tiap kali pg kdai buku tu,mst tak terbeli punyer.smpaila satu masa ni,sy pon amik la keputusan utk beli jugak buku ni.."

sahabat sy ni ade bljr tntg ekonomi jugak kot..tu yg nk beli buku tntg ekonomi kot..dlm bhs jepun lak tu..puuhh..hebat2...
sambungnya lg...
"wah..bestnyer buku ni..asl aku xbeli dr dulu lg ek..em..teringt tntg pesanan sorg ustazah ni..ustazah saya ni selalu bgtw dulu..rajinkan solat dhuha sbb solat dhuha ni pembuka rezeki..kire kalo kiter amlkn,insyaAllah rezeki kite murah...tp,sejak sy dtg jepun ni,cm da xselalu sgt buat solat dhuha..mgkn kekangan masa..em...sbb tu br taw pasl buku ni kot.."...

begitulah scr ringkasnye crite dr beliau..tntg khafilat solat dhuha ini...pemurah rezeki la..nak2 time pagi lak kiter wat solat dhuha ni kan...insyaAllah bertambah berkat r..rezeki tu...dan,mmg solat dhuha ni pon..stelah terbitnya matahari yakni d pagi hari..jgn la plak ade yg buat time ptg..

rezeki ni lak..bkn shj merangkumi rezeki makan shj..rezeki ilmu,harta,nyawa dll..sumenyer adlh rezeki..rezeki akal ni..byk rezeki yg kiter dpt tiap2 hari..
tp,adakah kiter pernah mensyukurinya?..emm..tepuk dada,tanya diri...

aku pon..memg jarang nak wat solat dhuha ni..terkesan la jugak dgn kata2 shbtku itu..konon..xsempt nk buat sbb nk g klas la..hehe..alasan je melimpahruah..
em..pagi selepas hari tu..aku pon bersujudla utk melakukan solat dhuha setelah sekian lama ku tinggalkn...
nk djadikn cerita..betapa aku tersedar dgn nikmat Allah ni..pagi tu,time nak g kelas..baru je duduk atas seat beskal ni..ade sorg makcik jepun ni..br blik dr mnr tah ngn motor die...tegor aku..
"haloo...".."nihongo wakaru?"..aku jwb.."wakatta.."...

xsempat ngt nk sembg pnjg ngn makcik tu sbb rush nk g kelas..tbe2,die ckp..
"chotto mattene..kore..ageru.."...die baginyer aku satu epal kot,ke lai..yg agk besar la saiznyer...dah la kitrg ni sling xknal..leh lak bg gtu je kan..masyaAllah..tatkala tu..teringt aku akn cerita sahabat aku tu...
memang betolla...
"solat dhuha ni pembuka rezeki.."...

bkn nk cter utk berbangga2 ke aper..utk jdkn teladan ats ape yg tlh terjadi..
tersentak aku..setelah sekian lama mningglkn solat dhuha,n kmbali mlakuknnyer utk sekian kali..Allah da kurniakn rezeki sekecil itu padaku..btp jika aku melakukannyer pada masa yg lepas..mgkn lg byk yg Allah da bg..emm..ade sedikit penyelasan d situ...hehhe..
mcm tula aku berkire2..tp,masa xboleh pusing balik kan...

so,melalui cerita tadi,ingin aku mengajak diriku sendiri n sahabat2ku..marilah kiter melakukan solat dhuha pada setiap pagi...kerana dengannya..terdapat byk makfirah d sebaliknye..insyaAllah...kerana Allah sentiasa ade 24 jam utk kiter..lg power dr 7eleven yg jugk 24 jam tu...hehe...ape yg baik tu,amal2kanlah..dan apa yg kurang tu,jadikan sbg pengajaran..wallahualam...

keizai=ekonomi
nihongo wakaru?=faham bhs jepun?
wakatta=faham
chotto mattene=tunggu sekejap
kore=ini
ageru=bagi

6 comments:

Anonymous November 19, 2008 at 6:29 AM  

Assalamualaikum.....wahhhh.....pandainye nmenulis....ada bakat!!!!! teruskan dan kembangkan ye....
pasal solat dhuha tu.....mmg la besar fadhilatnya....Terutamanya untuk membuka pintu rezeki...pengalaman saya pulak....pada hari-hari saya melakukan solat dhuha saya akan rasa hari tu sungguh bermakna......sungguh ceria...bahagia....walaupun kadang-kadang takde pon benda best yang berlaku......kalau hari tu ada berlaku cubaan atau dugaan atau cabaran....saya rasa macam ada kekuatan untuk menghadapinya.....

And,saya ada dgr ceramah ustazah norbahyah....dia kata ada seorang jutawan yang telah muflis berjaya mengumpul harta dan berjaya bergelar jutawan semula....Apabila ditanya rahsianya...sejak muflis dia tak pernah berhenti melakukan solat dhuha.....Dalam kehidupan kita ni kan,kita memang perlukan pertolongan Allah untuk memudahkan urusan kita....Dipermudahkan urusan tu jugak suatu rezeki kan...Jom kita SOLAT DHUHA.....gambarimashou^_^

:::cebisanhatiku::: November 19, 2008 at 6:33 AM  

ye..betol2...besar betol nikmatnya walopon solat hny 2 rakaat pada pagi hari kan...jom2 sume...

abdus November 19, 2008 at 9:00 AM  

tertusuk! adouh.

:::cebisanhatiku::: November 20, 2008 at 4:34 AM  

shbtku salaam..em..maafla klo mmbuatkn awk terase ke ape..tp,bg diri sy sndrk pon,sy pon terasa dgn ape yg sy tulis..itu pasl sy mngjk awk n diri sy jgak n kwn2 yg len..utk sme2 kiter wat ibdt sunat ni plus ibdh wajib yg laen..insyaAllah...

cucutokjanggut November 20, 2008 at 5:57 AM  

nik... ko mengingatkan aku akan seseorang yang selalu hantar msg dulu dan seru aku wat solat dhuha ni..

moga2 kita semua istiqamah dengan solat dhuha

:::cebisanhatiku::: November 20, 2008 at 7:31 AM  

to cucutokjanggut..
err...leh taw sape x?

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)