Jodoh

Bismillah...
Post kali ni bukanlah nak cerita tentang kekasih hati aku ( aku single ) atau fakta mengenai jodoh atau pape la berkaitan ( kaitan yang serius ) mengenai jod0h.
The thing that i gonna tell u all was just about my last-night-chat with my dear old-schoolmate-friend. And of course,a little bit discuss bout jodoH. hehe...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Takdela private benor chat ni.Just wanna share kindness-from-my-dear fren.
Mula-mula nya just beborak macam biasa jeR....

N : salam,,bzkah
me : knp?
me : rindu ka?
N : tu r sal
N : ngengade lak
N : ho,,,rindu amat
me : hohohohoooo
me : sihat ke kwn?
N : alhmdllh
N : nik cmner
N : bile nk cuty
me : hehe
me : org lmbt g cuty
me : 18hb 8 ni baru balik
me : ade final dulu
me : waaa
N : owh,,,
me : maleh tol nk setady
N : x la lame sgt da
N : gudluck2
N : jgn maleh2
N : ak lmbt g x per
me : waaa
N : huhu
me : haha
me : ko sihat?
me : amcm life skunk?

Selingan..


pada yang sapa jenis kurang-kesabaran.. hehe..sroll^down je sampai bawah kalau nak tahu. Sebab kat atas ni..nak warm-up dulu.berjejak-kasih sekejap dengan my-fren.Tapi,rugila kalau tak baca from beginninG.hehe.

me: da jdk senior r kn?
N : sihat
N : haha,,agak senior r
N : super senior
N : haha
N: okey je
me : nick cmner?
N : bnyk join usrah ek kt sana

Tibe2 my-fren tanya pasal usRah..dupdupdapdap...

me : erkk
me : nape tny gitu?
N : tuh kat pic tu wat pe
me : oooooooooo
me : haha
me : sabtu lps ade progrm
me : best
me : hehe
me : men lukih2 puzzle tyme ldk
me : emm..ade la gak join usrah...
N : bgus2
me : haha
me : ko cmne?
N : ak pnh gak join rumate aku nyer usrah sem lpas
N : bgus r usrah ni
N : atleast ade pengisian rohani
N : ye la da kt u ni nk g masjd dngr crmh susa kan
me : btoi3
me : kalo kt cn lgla..xdop masjid pon kt tpt aku...so..nk dgr ceramah tu pyh r..kne join usrah2 ni
N : ye,,,org islam kt jepon x ramai ke
me : ramai
m : tp len2 tpt kan
me : ade tpt ade msjid..cm tpt aku xde msjid
N : owhh
me : sem ni xde join ke usrah2 tu?

Si dia korek pasal aku.Meh nak korek pasal dia lak..ahakS...

N : sem ni x dngr lak psl usrah tu,,,
N : rumate ak pon da dok lua
me : ooo...
me : ko dok kolej tu lg ke?
N : haah
me : oooo
me : xde member2 ko join ke..
N : ade tu,,,cume ak je x usya2 sgt lg
N : ko pe perkmbngn bru
N : xd pape mnarik ke
me : hahaha
me : td ribut melanda
me : habih beskal termasuk beskal aku syahid merebah bumi

Selingan...

usRah tu mungkin dianggap sebagai satu cara pengisian rohani. Dan benarlah begitu.
usRah itu merupakan salah satu tarbiyah; satu proseS pembentukan diri daripada kurang baik menjadi yang lebih baik. Proses di mana di situlah kita mengenali Pencipta kita yakni Allah Yang Maha Esa dengan lebih dekat , mengenali siapa diri kita , mengapa kita diciptakan dan macam-macam lagi.
Dan melalui usraH itu jugalah kita akan dapat lebih daripada ilmu.
Pernah satu ketika ada ustaz berkata di satu proGram yang pernah aku pergi satu ketika dulu.
" Ilmu yang kita dapat melalui usraH ni sebenarnya hanyalah 20%. Selebihnya ialah ukhuwah, pembentukan akhlak dan lain2. "
Setuju dengan kata2 tersebut?
Jika aku , aku sangat setuju. Memang dengan melibatkan diri dalam usRah itu, akan dapat lebih daripada ilmu. Ikatan ukhuwah yang terjalin sesama duatNya hanya keranaNya, bertemu untuk berkongsi ilmu-ilmuNya. Sangatlah indah kejadian itu.

Dan tidak dinafikan,menghadiri ceramah2 juga adalah salah satu cara pengisian rohani.
Namun, sejauh manakah kita faham akan apa yang di sampaikan?...
Memanglah bagi yang faham , mereka akan faham. tapi, setuju tak jika aku katakan, selepas pulang daripada mendengar ceramah, separuh daripada pengisian yang kita dapat mungkin sudah tertinggal di tengah jalan.
Melainkan bagi mereka yang benar2 ingin faham segala isi ceramah dan mencatatnya di dalam buku catatan.

hehe. dah melalut dah. Aku bukan nak cakap tak elok pergi dengar ceramah, elok je..sangatlah elok..cuma nak ajak korang.. jomla join usRah juga.sesambil pergi ceramah, kita pergi lah juga usraH2 ni.
Kalau kita boleh melepak kat kafe berjam2 lamanya berborak soal dunia, apala salahnya berkumpul di taman2 syurGa selama beberapa jam, berehat sebentar untuk mencari ilmu akhirat buat bekalan di sana nanti. Tak salah kan?
Bukannya apa yang korang borak kat kafe tu bawak masuk kubur pun. betul tak?

Dan..aku kadanG2 pelik..apesal la orang takut benor kalau dengar perkaTaan usRah ni...
Apesal ek?...
Lebih takut daripada dengar subjek Fizik ke biologi ke yang memang tak dapat disangkal susahnya tu. padahal, benda2 tu semuanya ilmu dunia je sedangkan apa yang belajar time usRah ni semuanya untuk bekalan kita dunia, akhirat wahai kawan2 di luar sana.
emm..walaupun dulu aku sendiri pun on-off je usrah time kat aaJ dulu,tapi bila datang jepun ni..( sorryla.. aku ni pun jahat gak dulu.. huhu )...aku rasa ia adalah satu keperluan. keperluan lebih daripada pengisian rohani.
Dulu pun aku fikir, buat apa nak join usrah2 ni..memanglah tak buang masa tapi..entahla.malasla. Konon dah tahu semua benda. padahal, tersangatlah jahilnya tentang ilmu akhirat ni. huhu.
Masa tu pun, aku sendiri tak ditekankan tentang kepentingan usrah ni. Asal dah dapt sms tazkirah daripada memember, cukupla kot. Ada kawan2 boleh nasihatkan lagi. huhu...

Tapi, adakah kita semua dapat jamin diri masing2 akan cium bau syuRga itu hanya dengan menunaikan 5 Rukun Islam yang utama dan 6 Rukun Iman yang telah diajar dari kecil dulu?
Cukupkah dengan sms tazkirah dan nasihat2 berguna daripada kawan2?
Renungkan~~~

Ok..jom sambung balik....

me : emmm...skunk single lg ke?
me : keke...sokln cepuperak
N : hamboihhhhhh
me : hehe...jwb2
N : nk korek2 ye
N : single r
me : ala
N : xnk r da,,,
me : i kan kwn u
N : serikkkkkkkkkkkk
N : i single la uuuuuuuu
me : huhuiii...xpo2
me : kite serupo
N : lg bahgie per
N : ko kalo rase2 nk kawen bgtaw ak

Tetibe time ni..aku rasa cam nak tersedak..uhukuhuk...

N : t ak suh x rumate ak crkkn ustz
N : baekk punyerrrr
N : hehe
me : erk..

Tambah batuk2 lak...dan gelak gulinG2...

me : xphm
N : ex rumate ak
N : yg join usrh tu
N : dia ade la knl dak2 laki usrh yg bek2
N : hehe
me : haha...jadi?

Aduyai..member aku nak jadi ejen-cari-jodoh la pulak...adoii..

N : t la,,kalo da tbe saat n ketikenye
N : kalo mls nk cr , ak suh r kwn ak rekemnkn
N : hehe
N : dak alim2
N : stdy overc gak
N : hoho
me : haha..jap2
me : ape pasal ko ckp cmni nih?
N : alohh ..saje je
me : ha...tipu
N : yela kite kn single
N : xya pk mende cmni
N : bile da tbe mase je kite pk
N : haha..pape je la
N : ak da ngarut
me : hahahha
me : xde r...mksd aku
me : knp nk minx kwn ko rekemenkn ustaz2...dak2 yg alim2....
me : emmm...heheh
me : sy nkkn penerangan...boleh?
N : xnk ke
N : alohhhhhh ko ni
N : xkn la nk rekemkn yg x baek lak
me : aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
N : mesty la nk rekmkn yg baek2 tuk kwn terbaek
me : kwn aku da pk nk kawen ekk
N : ngehhhhhhhhhhhhhhhhh
me : ko abeh dulu
N : eyh..x la
me : hahahhaa
N : aku pk tok ko la
N : hadoiii...ak lak kne
me : hahhahaha
me : nk kenakan aku..kan da kena balik
N : ha,,yela2
me : hehehe

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

wahh...kawan aku benor2 nak jadik ejen-cari-jodoh.hehe.
Ambil berat betul kawan aku ni. thanks ya my-dear. Paling lawak, part nak carikkan yang alim2 tu..hehe..betul la cakap ko N..sory r tergelak ek..sape nak yang kurang2 kan...
Do u know something my-fren?

Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas'ud ra. berkata :
Rasulullah yang jujur
dan terpercaya ucapannya memberitahu kami, "Sesungguhnya setiap kalian
dikumpulkan penciptaannya dalam rahim ibunya selama empat puluh hari berupa nuthfah(sperma) kemudan menjadi 'ala-qah(segumpal darah yang
menggantung) selama waktu itu juga kemudian menjadi mudhghah
(segumpal
daging) selama waktu itu pula, kemudian di utuslah malaikat untuk
meniupkan roh
kepadanya dan menyampaikan 4 perkara ; menulis REZEKINYA,
AJALnya , AMAL
PERBUATANnya , dan akan menjadi orang SENGSARA atau
BAHAGIA.......
(Hadith 4; Dipetik dari HAdith Arba'in)

Sejak kita 4 bulan dalam rahim ibu kita, sudah ditentukan 4 perkara bagi kita sepertimana yang dapat kita baca dalam hadith di atas. Dan jodoH itu masuklah ia dalam kumpulan rezeki tersebut. Macam orang selalu cakap.." ..jodoh kan dah ditentukn Allah... "...

Ya..memang benar jodoh sudah tentukan oleh Allah kerana ia termasuk dalam rezeki yang memang sudah lama ditentukan Allah.
So, dalam wait and see who is our Mr./Mrs. Right pun...kita kenalah berusaha...berusaha apa?...baca kat bawah ni...

Dan..setuju la dengan kata2 kawan aku tu.
"..mestilah nak rekeman yang terbaik kan.. "...sobsob..terharu aku beb..
Dan sesungguhnya...Allah dah berkata...


Perempuan2 yang keji untuk lelaki2 yang keji dan laki2 yang
keji untuk perempuan2 yang keji(pula) , sedangkan perempuan2 yang baik untuk
laki2 yang baik dan laki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik.Mereka itu bersih
dari apa yang dituduhkan orang.Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurGa).
(Surah An-Nur,24:26)

Semua orang nak yang terbaik rite?
Untuk menjadi pasangan mereka dunia,akhirat.
tapi, sebelum itu, pernah tak kita terfikir,untuk menjadi seorang yang benar2 terbaik?
Bukan hanya sekadar bermimpi untuk nakkan pasangan yang terbaik malah diri sendiri juga berusaha untuk menjadi yang terbaik.

Asalnya nak cerita lagi panjang..tapi dah ketandusan iDea lak.hehe...sTop r duLu ek...
Kalau sape2 rasa nak kawen dan mencari jod0h,boleh r kontek kawan aku ni.hehe..boleh kan N?...
sebab kalau ko nak carikkan untuk aku dan tunggu aku kawen dulu N, gamaknya berjanggut r ko menunggu.sebab mak aku tak bagi kawen awal.haha.

Sekian..selingan-study-exam-mode-walaupun-kemalasan-datang...Doakan exam aku ek kawan2..hehe...
Wassalam~



(Ada kawan aku cakap,Hijau tu warna syurga.Mulanya aku tak percaya.Dia suruh semak dalam Quran.
"Mereka itulah yang memperoleh Syurga 'Adn, yang mengalir di bawahnya sungai2;(dalam syurGa itu) mereka diberi hiasan gelang emas dan mereka memakai pakaian Hijau dari sutera halus dan sutera tebal......." (Surah Al-Kahf,18:31)
Walaupun dulunya aku suka biru,sekarang aku berjinak2 untuk suka Hijau lak....hehe..biru dan Hijau....wassalam semula.)

2 comments:

beginner July 11, 2009 at 7:48 AM  

wah... macam kenal je gambar puzzle tuh. huhu~

salam ziarah~
:D

:::cebisanhatiku::: July 11, 2009 at 8:03 AM  

to beginner:
kenal ke puzZle tu?...hehe..
grup mane punyE ek?...
cop..saya rasa beginneR ni macam salah tempat taruk komen je..hehe..tapi xpe..paham je..xkesah pon..just nak bagitahu tu je~

salam ukhuwah~
^_-

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)