Rindu seorang ayah...

"Hasnah,adik tengah tengok kita makan tu..."....
Ayah merujuk pada gambar aku yang diletakkan di atas tv di hujung sudut dekat dapur.yang berhadapan dengan meja makan.
Mak ada cerita hari tu,tiba2 sahaja ayah cakap gitu.

"Bila adik nak balik?..."....ayah tanya lagi pada mak suatu hari...
Hampir mengalir air mataku mendengar mak bercerita.
"Adik bila nak balik?..ayah rindu pada adik..."....
aduh...gugah hati aku...
sekeras-keras hati seorang lelaki...lembut juga pada satu2 ketika.....
memang tergugat gakla hati aku dengar ayah cakap gitu.antara nak fikir nak balik ke tak spring ni.
emm..kalau mak yang cakap tak kesahla sebab da biasa.ini ayah aku..adeh..tak pernah2 lak dia kata gitu....
emm..sabarlah wahai ayah dan ibuku...
anakmu sedang berjuang di perantauan ini.walaupun pemergianku ke sini pada mulanya mendapat tentangan hebat daripada keluarga.......
jihad anakmu bukan sahaja untuk mengejar dunianya di sini..malah..lebih daripada itu..
sabarlah wahai ibu ayahku...aku pasti akan pulang juga satu ketika nanti...
ku harapkan doa tulus dan restu daripadamu buat anakmu di sini.
ampunkan segala kesilapanku~~~
~~~terima kasih untuk segalanya~hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya~~~

...(puuhh..ni 1st time aku bercerita tentang family aku dalam blog ni....).....

11 comments:

r i z z a n a c e c i l i a February 4, 2009 at 6:34 AM  

huhu..
sedih, terharu..
balik la nik..

linda February 5, 2009 at 1:21 AM  

balik la Nik.lmbt lg bulan 8.ponat orang kt Malaysia tunggu ko.

:::cebisan hatiku::: February 5, 2009 at 3:19 AM  

to rizzanacecilia :
hoho..sedih kan?ko nangis tak dok kate sedih2 ni?...nanti aku balikla insyaAllah bulan 8 nih...

to linda :
hehehe..takper..tunggu2...
mengajar sikit erti kesabaran dan ketabahan.manala tau kalau tiba2 Allah da memanggil semula kan...hoho...

cahaya February 5, 2009 at 11:59 PM  

walau bkn diri yg barada dikejauhan..

tp sprt dpt dirasakan kerinduan yg teramat dalam hati seorang anak ini...

dan air krsytal itu keluar dgn tiba2..
[mungkin dgn beberapa sebab...]

tp yang pasti, hati mana yang tak tersentuh bila berbicara tentang ibu dan ayah.. :)

Buat mu nik, teman di bumi matahari mula mencerah..:)

Moga Dia terus menerus memberikan kekuatan kepada kamu..
Anggaplah ujian ini,
Tarbiyah drNya untuk menguatkan hati mu,
agar selalu bersamaNya.. walau tanpa sesiapa.. :)

:)

..."jihad anakmu bukan sahaja untuk mengejar dunianya di sini..malah..lebih daripada itu.."

:::cebisan hatiku::: February 6, 2009 at 6:25 AM  

dear cahaya:
at 1st puasla saya pk sapela cahaya ni.rupanya awak kamilah.terima kasih sudi jenguk.
emm...kehidupan baru kat sini terlalu banyak mengajar saya.dan mengubah diri saya.insyaAllah..jalan yang kita lalui sama.jalan menuju redhaNya.insyaAllah.amiinnn...
^-^

athiqah February 6, 2009 at 7:44 AM  

sconsosalam w.b.t nik~
kalau ayah tau macam mana nik dekat sini, sure dia berbangga punya anak macam nik~ (^_^)Y, ganbarou! mou 1 nen tatta yO, athiqah~ huU~ jibun kaeritaikedone~ mada mada~ sebab saya rase~ iA~ nikmat merindui tu~ tak semua orang dapat rasa DESHOU? huu~

:::cebisan hatiku::: February 6, 2009 at 8:07 AM  

bangga pebendanya...anak dia nakal sangat bangat terlalu sungguh..hoho...rindu tula yang mengejar sukaduka kehidupan itu...moga kerinduan kita pada Allah,syurgaNya,RasulNya...melebihi kerinduan kita sesama manusia insyaAllah...
xpe..jom kita balik ramai2 natsu ni...raya kat malaysia..yeay!

Anonymous February 6, 2009 at 8:16 AM  

balik la..
sedih..
huhu..

:::cebisan hatiku::: February 7, 2009 at 12:29 AM  

datangla sini...~~~

cahaya February 14, 2009 at 8:19 AM  

hehe..
nama samaran sy,cahaya.. :D

--------------------

begitu juga sy disini..
walau kata mereka2, bumi MMU ini "bahaya!"

tp tarbiyah Allah dimana2..
nikmatnya tak pernah habis untuk dihitung..

Ukhuwwah Fillah.. ;)

:::cebisan hatiku::: February 14, 2009 at 9:43 AM  

sou2..=betol3...
hanya kita yang perlu membuat pilihan samada ingin mencari hidayahNya itu atau tidak...
tarbiyah itu bukan segalanya.tapi segalanya bermula dengan tarbiyah..insyaALLAh...

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)