UJIAN berkadar linear dengan TARBIYAH [2]

Bismillah.
Assalamualaikum.

[time exam2 ni la, baru nak gatal tangan menaip, haish!]

So, Apa macam cerita kat bawah entry nih?
Best tak?
Tak larat nak habiskan?
Rugi lah korang.
Aku siap gelak sakit2 perut melihat telatah ayah, mak dan anak tu.
TAPI,
akal dalam otak tak henti2 ligat berfikir dek analogi dan cerita yang dibawa bersama dalam cerita tersebut.

Nak berbicara mengenai tajuk entry kali ni.
Kenapa tiba2 nak kena kata ujian tu berkadar linear dengan Tarbiyah?
Taw la otak si penulis ni memang otak budak2 engineering yang suka benda berunsurkan rumus2 matematik dan bencikan membaca kan..hoho..[itu aku r]

Adik aku tanya,

"Kalau berkadar songsang, tak boleh ke?"

Ha...apa korang nak huraikan kalau ada orang tanya camni?
[padahal soalan kat atas aku tak hurai lagi kan..hoho..takpe..fikir2...dah lama tak buat entry ilmiah ni...kali ni kasi fikirmikir sket...]

Kawan aku lak kata,

"Fuh, mantap analogi"

Ha...tataw la mantap mana..tiba2 je terfikir lepas habis baca cerita kat entry bawah ni.

UJIAN berkadar linear dengan TARBIYAH




Mesti semua pernah tengok graf kat atas ni kan.
Hatta budak2 yang belajar sains politik atau sains sosial pun mesti pernah tengok gak sebab masa sekolah rendah darjah lima ke enam mesti ade belajar benda ni sikit2..[ye ye je aku ni]

Ok...tak yah buang masa la kan.sebab aku pun nak kena study..[sory la entry agak sempoi sesempoi penulisnya..hoho]

Sebelum jawab soalan aku kat atas sekali tadi, jom kita jawab soalan adik aku tu.

Kenapa graf tu tak boleh berkadar songsang?
Apa yang aku jawab ikut akal logik aku ni, aku bagitahu dia....

"Tak ada kot ujian berkadar songsang dengan tarbiyah.
Sebab kalo UJIAN berkurang, TARBIYAH berkurang.
Dah lain jadiknya tu.
Mesti ada something wrong.
Dengan adanya ujian la ,baru rase diri terdidik dek tarbiyah tu dok...
sebab kalo takde ujian ,mesti kita leka dgn hidup kan....."

Dan sebab kenapa aku kata ujian tu berkadar linear dengan tarbiyah adalah...
Setiap ujian yang datang pada kita tu pasti akan mengajar kita sesuatu.
Macam dalam kisah Hamka tu kan, anaknya hilang.
Dari situ dia belajar kebergantungan pada ALLAH.
Apa yang Allah suruh Nabi Muhammad sampaikan pada kita jika kita ditimpa kesulitan
adalah KEMBALI kepadaNYA.

Dan si Hamka tu sedar akan dosa-dosanya yang lalu lalu dia bertaubat kepada Allah sambil
mencari anaknya dalam zikir kepadaNYA.
Dalam ujian itu, ALLAH telah mengajar dia untuk bersabar, bertawakal kepada ALLAH.
Panjatkan doa kepadaNYA tika ditimpa ujian.
Dan kesabaran, tawakal itu kan semuanya pendidikan.
Semuanya tarbiyah.
Tarbiyah daripada ALLAH.

Misal kata,
even kalau kita hilang pensil pun, ALLAH bagi tarbiyah yakni bersabar mencari pensil yang hilang. Itu pun kalau kita bersabar.
Kalau orang yang ada duit sikit, die beli la kot pensil baru kan....
Kat situ kita nampak, kalau ada ujian je, mesti ada benda yang ALLAH nak ajar.
ALLAH takkan la saja2 nak suruh pensil kita tu tiba-tiba hilangkan diri dia kan...

Tapi,
kena ingat jugak.
Dalam mengharungi ujian yang ALLAH bagi tu, kita kenalah bertaubat terlebih dahulu.
Mana taw ujian tu ditimpa atas kifarah dosa-dosa kita yang lalu....
Mana taw dengan ujian itu, ALLAH nak hadiahkan syurga dan jauhkan kita daripada azab api neraka [nauzubillah] kan....

Sebab,
ALLAH lebih gembira dan lebih suka akan taubat hambaNYA lebih daripada kita yang tiba-tiba menjumpai pensil yang kita sayang yang dah 5 tahun hilang, hamba dalam cerita tersebut yang hilang untanya....

KESIMPULAN

Ujian itu tak didatangkan bergolek-golek kepada kita dengan sia-sia sahaja.
Ia pasti ada sesuatu yang tersembunyi.
Mungkin dengan ujian itu akan menjadikan diri kita tabah dan kuat mengharungi hatta tsunami dalam hidup sekalipun.

Sebab ujian itu pun suatu TARBIYAH kan...

Kepada yang masih keliru apa maksud tarbiyah..tarbiyah tu adalah pendidikan. Pengajaran dan pendidikan tu bagi saya adalah benda yang berbeza. Mengajar saja tak cukup untuk mengubah seseorang. Tetapi, mendidik itu boleh mengubah seseorang menjadi kurang kepada baik, baik kepada lebih baik insyaAllah. [correct me if i am wrong]

Dan sebab UJIAN itu berkadar linear dengan TARBIYAH.

TARBIYAH berkadar linear dengan UJIAN.


Oklah.
Dah tataw nak tambah apa lagi.
Semoga entry kali ni bermanfaat kepada semua.
Dah lama tak menulis entry macam ni.
Alhamdulillah dan terima kasih kepada ALLAH yang mengurniakan ilham ini kepada aku.

BittaufiQ wannajah untuk imtihan korang2 semua.
Doakan aku dan kami-kami kat sini menghadapi imtihan ini dengan jayanya insyaALLAH.

Segala yang baik itu datang daripada ALLAH,
dan yang kurang itu pun datang daripada ALLAH tapi atas kekhilafan aku sebagai seorang manusia yang hina lagi dina.

Jazakumullah khair kerana sudi meluangkan masa membaca entry yang tak seberapa ni. Dan afwan jika ada salah siap pada antunna/antum semua.
Wallahualam.
Wassalam.

1 comments:

FloWeR LoVeR January 27, 2010 at 6:56 PM  

salam...mantap nik..akak suke:)
kerna ujian itu tanda tarbiyah "chokusetsu" dari Murabbi Teragung...

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)