JAULAH KOREA : INTRO

Bismillah...
Huhu..sebelum cerita ni menjadi basi yang sebenar-benar basi, meh aku cerita kat korang siap2.
Sory naik lori la ye.lepas 3 bulan baru de keinginan nak tulis tentang bendalah ni.
bendalah ape?
iTs all aBout Our tRip tO kOrea last summer holiday.8hb~16hb Mac 2009.
Asalnya plan nak p tmpat lain actually that summer holiday..but..apa kan daya..kita kan hanya mampu merancang..Allah yang menentukan natijahnya...so..redha jela...
kegagalan untuk pergi ke tempat yang da di plan tu..membuatkan aku terpikio untuk pergi melencong ke tempt lain..ke KOREA..yahuuu...
Tapi..aku pelik tol la..apesal la budak2 jepun ni suke sangat nak p korea....(tapi,aku pon pergi gak...sebab nak tahu punya pasalla!)

Lupa lak nak bagitahu..aku p dengan kawan2 aku yang cumel2....ada 10 orang semuanya..
k mira+k yong+k diyana+k shu+athiqah+syapkah+aishah+nadzirah+izyan+aku=10.

Ketika tengah usha2(ayt sek men) yang maksudnya belek2 tiket flight...aku dapat discover satu sebab utama kenapa budak jepun suke g korea...boleh kata 90% budak2 malaysia yang belajar kat jepun ni WAJIB pergi korea before dorang habis belajar kat sini...
sebab apa nak taw?
sebab TIKET MURAH.murah bangat...murah gile..haha...3man yen=30000yen=RM1000.
patut la dorang boleh je nak p 10 kali before habis belajar.murah punya pasal..baru aku taw.

dan, sebab kedua yang lain..sebab mata wang jepun yakni yen lagi tinggi daripada mata wang korea yakni won..no wonder r kitorang;budak2 jepun ni boleh jadi jutawan segera kalau pergi korea.hahaha...jahat x?...kalau bawak 5 man yen=50000yen=RM1500++ pun da memadai...sebab korang bayangkanlah...kalau tukar 1 man yen=10000yen=RM 300,korang boleh dapat 150000won...15man won...fuuhhh...memang banyak giler tu..budak2 korea suke panggil 15 man tu as 15 keping...ye r ..kalu aku pun , aku panggil gitu.sebab banyak benor kosong kat belakang tu..maleh den nak ngirenya...
da dapat 2 sebab...jom cari sebab2 lain lak...aku tak senaraikan pun ek sebab2 tu ada berapa.korang kira r sendiri...ni semua yang terlintas kat kepala aku je...plus...
cerita ini bukan sahaja mengenai sebab-musabab tu..tapi..mengenai keperitan dan kegembiraan kami di korea tempoh hari...turut juga diselitkan ibrah2 atau pengajaran yang kami dapat sepanjang 8 hari kami di korea.huhu..

Teruskan bacaan yer....

Lepas tengok2 tiket tu...alhamdulillah semuanya berjalan lancar.kami merancang untuk membuat trip to korea ni as jAuLah KoRea..its not just as an ordinary trip but the trip which also being blessed by ALLAH...bukan hanya sekadar trip melawat negara orang, shopping2,penat jalan2 but trip yang penuh barakah..melihat keagungan Ilahi kepada hamba2nya yang berfikir dan memikirkan keagungan Ilahi itu.trip yang bakal memautkan ikatan ukhuwah kami menjadi lebih erat dan ukhuwah yang terbina atas dasar cinta sesama manusia kerana Khaliqnya,The Most Merciful ALLAH.

Dan, plan itu menjadi makin best dengan cadangan untuk pergi ke Jeju Island dan juga Seoul...
Biasanya orang pergi ke bahagian Seoul sahaja sebab kalau nk pergi Jeju Island tu..perjalanannya jauh yang memerlukan korang untuk naik flight kesana ditambah dengn kos tambang lagi...
Tapi..bukan la nak kata kitorang dapat pergi ke Jeju Island tu sebab kitorang banyak duit.xada pun duit sebenarnya..huhu...itu sebab time tu ada pakej tiket murah...so..ape lagi...gunakan peluang yang ada sebaik2nya la..huhu....tapi perkara yang paling penting sebgai ibrah atau pengajaran pertama kot yang boleh diambil mungkinla sebab ALLAH membantu untuk permudahkan urusan kami di korea kot.ALLAH mahu kami pergi melihat keagunganNya bukan sahaja melihat dengan mata kepala tapi juga,melihat dengan mata hati...terima kasih ALLAH...
you know what?....ALLAH is so sweet...^_-

So...nantikan siri-siri seterusnya..kita berhenti di sini dahulu untuk bagi laluan pada penulis cungkil ayat2 bm dia yang da berterabur dalam kepala...
takut kang..pening lak korang nak baca.hehe...
Tapi sebelum tu..aku nak bagitahu korang awal2..disebabkan aku ni jenis yang xsuke sangat nak hafal2 nama ni..so..tempat2 yang bakal aku ceritakan nanti...emm..maybe tak bernama kot..haha..atau..nanti la aku pikir untuk taruk nama tempat tu ikut suka aku..hehe..tapi sure korang akan faham la tempat tu apa...akan aku describe kan..dun worry...
So..see ya!...keep reading....
"Dan sungguh akan Kami isi neraka jahanam banyak dari kalangan jin dan
manusia.Mereka memiliki hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami
ayat2
ALLAH dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakannya untuk
melihat tanda2
kekuasaan ALLAH, dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak
dipergunakannya untuk
memperdengarkan ayat2 ALLAH. Mereka seperti haiwan
ternak, bahkan lebih sesat
lagi. Mereka itulah orang2 yang lengah."
(Surah
Al-'Araf; 7:179)


~JAULAH KOREA 09~

~sempat berposing while checking in~

2 comments:

Anonymous June 22, 2009 at 3:11 AM  

Jeju Island n Seoul.. bestnya dpt pegi... untung blaja kat overseas ni. boleh jalan2 tgk keindahan alam aungerah Tuhan. waa...

sy pun myimpan impian nak mjejakkan kaki kat Japan n Korea ni. senior2 kat Aussie ada yg dah smpai Korea time cuti hr tu..

tp pening sket la currency Japan n Korea tu.. byk sgt 00000...

:::cebisanhatiku::: June 22, 2009 at 4:04 AM  

haha..xde la pening pon once da jejak kat sini.kalau xfaham n xbelajar,mungkin pening kot.currency jepun lagi senang sikit kot berbanding dengan korea.ala...itu bukan currency indonesia lagi.yang tu lagi banyak kosong..huhu...

mai la sini..akak pon xhabis lg jalan2 kat jepun sini.setiap kali cuti ada program.
emm..menyimpan hasrat nak ke auussie nuu..bila la ye....

Pages

"Dan ingatlah ketika suatu umat daripada mereka
berkata.
"Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau di azab Allah dengan azab yang sangat keras?"Mereka menjawab,"Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa."
(Surah Al-'Araf,7:164)